راهکار‌های توسعه مبادلات تجاری و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری میان استان بوشهر و کشور قزاقستان درنشست فعالان اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی این استان با رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس بررسی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  در این نشست  نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی استان بوشهر ظرفیت‌های صادراتی این استان در زمینه‌های شیلات، کشاورزی، بندر و دریانوردی، معادن و پتروشیمی را برای طرف قزاقستانی تشریح کردند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: بوشهر به عنوان پل ارتباطی بین کشور‌های سی. آی. اس (جامعه کشور‌های مستقل مشترک المنافع یا هم سود) و کشور‌های حوزه خلیج فارس به‌ویژه قطر می‌تواند نقش کلیدی برای قزاقستان ایفا کند.

ندیر پورجم افزود: این استان همچنین با داشتن ظرفیت‌های فراوان در تولیدات پتروشیمی می‌تواند فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی را در اختیار سرمایه گذاران قزاقستانی بگذارد.

وی با اشاره به موقعیت استان بوشهر در زمینه  تولید گوجه فرنگی خارج از فصل ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود قزاقستان پایگاهی برای صادرات مجدد گوجه فرنگی خشک شده باشد و از آن برای صادرات به کشور‌های سی. آی. اس و روسیه استفاده کند.

پور جم افزود: با وجود اینکه استان بوشهر یکی از صادرکنندگان خرما به کشور قزاقستان است اتاق بازرگانی این بندر آماده است زمینه ایجاد بازار جدید خرما را در این کشور فراهم کند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز گفت: از سال ۱۳۷۷ بعد از استقلال قرقیزستان از شوروی سابق ۵۵ هیأت تجاری، بازرگانی، اقتصادی و سیاسی در سطح‌های مختلف بین ایران و قزاقستان رفت و آمد داشته‌اند.

قاسم محمدزاده افزود: در این رفت و آمد‌های توافقنامه‌هایی منعقد شده که بخشی از آن‌ها متوجه ترانزیت است که عمده دلیل آن موقعیت این دو کشور با آب‌های آزاد است.

وی یادآور شد: در نیمه دوم امسال نمایشگاه‌های خرما در بوشهر و شیراز برپا می‌شود که سرمایه گذاران قزاقستانی می‌توانند حضور پر رنگ در این نمایشگاه داشته و فرصت‌ها را شناسایی کنند.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر نیز گفت: آماده‌ایم ساز و کار مناسبی برای سرعت بخشی به مبادلات تجاری استان بوشهر و قزاقستان ایجاد کنیم.

قاسم قایدی افزود: استان بوشهر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و همسایگی با کشور‌های حوزه خلیج فارس  و کشور قزاقستان به دلیل همسایگی با کشور‌های قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و چین از طرف دیگر می‌توانند فرصت‌های تجاری و تولیدی موجود در کریدور شمال و جنوب را به صورت جدی پیگیری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر هم  تولید سالانه ۲۵ هزار تن محصول آبزی، ۱۵۰ هزار تن خرما، ۱۷ میلیون تن مواد معدنی و ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی، بیان کرد: با وجود ظرفیت‌های متعدد بین ایران و قزاقستان نبود یک سامانه جامع معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور، مشکل مربوط با صدور روادید، نبود کانال مالی برای انتقال ارز از جمله مشکلات فراروی توسعه مراودات تجاری ایران و قزاقستان است.

خورشید گزدرازی ادامه داد: توجه به کریدور تجاری شمال به جنوب برای انتقال کالا‌های صادراتی قزاقستان به کشور‌های خلیج فارس از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس نیز با تاکید بر افزایش روابط بین ایران و قزاقستان گفت: در خصوص صدور روادید، این مشکل با افزایش روابط و رفت و آمد‌ها حل می‌شود و تنها نیاز است ارتباط بین استان‌های هدف تقویت شود.

دولتعلی نیسان افزود: از لحاظ مشکل پولی نیز موضوع به شرکت‌ها باز می‌گردد و شرکت‌هایی که تجارت می‌کنند باید بتوانند با افزایش ارتباط راه حلی را برای این مساله پیدا کنند.

وی بیان کرد: کشور قزاقستان به دلیل همسایگی با دریای خزر و دارا بودن چند دریاچه ظرفیت خوبی در حوزه آبزیان دارد و ارتباط شیلاتی این کشور و ایران جای زیادی برای کار دارد.

رئیس کنسولگری قزاقستان بیان کرد: کشور ما خرما را از کشور‌هایی مانند پاکستان وارد می‌کند، ولی با هدف افزایش واردات خرما از ایران برگزاری نشست مشترک بین تاجران مهم است.

نیسان گفت: قزاقستان دو میلیون و ۷۷۴ هزار مترمربع زمین دارد که مساحت قابل توجهی از آن به کشاورزی اختصاص یافته و با این شرایط برای ارتقا کیفیت محصولات تولیدی می‌توان از کود شیمیایی وارداتی از استان بوشهر استفاده کرد.

وی یادآور شد: بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی قزاقستان در شمال به گوجه فرنگی و سیب زمینی و بخش شمالی آن نیز به کاشت سیب اختصاص پیدا کرده است.

رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس بیان کرد: می‌توان گوجه خشک شده را از استان بوشهر به قزاقستان و از این کشور به آسیای میانه، فرستاد؛ همچنین قزاقستان در زمینه گندم و گوشت تولیدات گسترده‌ای دارد که می‌توان پیشنهاد واردات این محصولات به ایران را پیگیری کرد.

نیسان پذیرش گردشگر را یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت اقتصادی استان بوشهر و کشورش خواند و تاکید کرد: روابط تجاری ایران و قزاقستان تاکنون به جایگاه مطلوب خود نرسیده و می‌توان با شناخت بیشتر ظرفیت‌های موجود برای رساندن آن به جایگاه مطلوب تلاش کرد.

برگرفته از ایرنا

انتهای پیام/ک

بررسی روابط اقتصادی بوشهر و قزاقستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.