برای نخستین بار در اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه از زباله های‌تر کمپوست تولید شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، جعفر میرزایی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: کمتر از دو ماه پیش از طریق یک شرکت تولیدی کمپوست در آستانه اشرفیه اقدام به تهیه کرم ورمی کمپوست و انتقال آن به جایگاهی در داخل محوطه اداری کردیم و از آن تاریخ تمام زباله حاصل از فعالیت‌های روزانه نظیر تفاله چای، نان و پسماند غذایی را به جای اینکه در سطل زباله بریزیم و از اداره خارج کنیم، درون حوضچه تعبیه شده در حیاط اداره تخلیه می‌کردیم که نتیجه فعل و انفعالات بیولوژیک انجام شده توسط کرم ورمی کمپوست در رطوبت و دمای مناسب باعث به دست آمدن کود آلی مرغوبی شده است.

وی با اشاره به اینکه این کود‌ها در باغچه و فضای سبز داخل اداره مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: با عملی شدن این برنامه، اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه به عنوان اولین و تنها اداره از جمع اعضای کمیته مدیریت پسماند شهرستان و استان است که توانسته خروجی پسماند خود را به صفر برساند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: زباله‌های خشک اداره نیز تحویل یک شرکت جمع آوری و تفکیک پسماند داده می‌شود.

میرزایی افزود: کارکنان این اداره حتی زباله‌هایی همچون درب‌های بطری‌های پلاستیکی را نیز تفکیک و جمع آوری می‌کنیم و در اختیار مجموعه‌ای خیریه قرار می‌دهیم که از محل فروش و بازیافت این درب‌های پلاستیکی برای کم توانان حرکتی بی بضاعت ویلچیر خریداری می‌کنند.

وی، با بیان اینکه باید فرهنگ سازی در خصوص کاهش تولید زباله از مبدا را از خودمان به عنوان متولی بحث مدیریت پسماند منطقه شروع کنیم، گفت: چنانچه ارگان‌های دولتی و دستگاه‌های نظامی، خدماتی و آموزشی در سطح شهری مثل آستانه اشرفیه بخواهند و عزم جدی داشته باشند می‌توانیم تا در هفته ۸ تن زباله از حجم ورودی پسماند به جایگاه زباله کشل آزاد سرا کاهش دهیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ تن زباله وارد جایگاه زباله شهرستان می‌شود که با مدیریت و همکاری همگانی می‌توان میزان ورودی آن را تا نصف کاهش داد.

 

انتهای پیام/م.ع

تولید کمپوست در اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه

 

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.