اقدام به موقع و عکس العمل سریع، راه توطئه بیگانگان را در صحنه سازی و حاشیه سازی درحادثه هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس را بست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  اقدام به موقع و عکس العمل سریع، راه توطئه بیگانگان را در صحنه سازی و حاشیه سازی درحادثه هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس را بست.

فرید پیروزاده تصویربردار پیشکسوت صدا و سیما است و اولین فردی است که با گروه خبری اعزام و حادثه را با چشمان خود دیده است، نخستین تصاویر این جنایت شوم توسط این پیشکشوت صداوسیما ثبت و ضبط شد.

پیروزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: این حادثه تلخ‌ترین صحنه‌ای بود که در زندگی خود دیدم وتصویربرداری کردم و هنوز بعد سال‌ها با یادآوری آن روز بسیار متاثر می‌شوم.

خنثی سازی توطئه دشمنان در ماجرای پرواز مسافربری ۶۵۵ ایران‌ایر با حضور به موقع رسانه

وی گفت: در آن زمان حدود ۷ سال بود که به عنوان تصویربردار در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در بندرعباس مشغول به کار بودم.

وی بیان داشت: روز حادثه دقایقی پس از انفجار هواپیمای مسافربری مدیر خبر با من تماس گرفت و من با گروه یک دوربین سونی بتاکم به سمت نیروی دریایی بندرعباس رفتیم و ازآنجا با بالگرد شنوک عازم هنگام شدیم.

وی افزود:بالگرد با ارتفاع کمی از سطح دریا پرواز می‌کرد و در طول مسیر اجسادی را می‌دیدم که به صورت تکه پاره یا سوخته روی آب شناور بودند.

پیروزاده گفت: با قلبی اندوهبار و چشمانی اشکبار شروع به تصویربرداری از اجساد کردم در آن میان دیدن اجساد کودکانی که هنوز عروسکشان در دستشان بود قلبم را به شدت آزرده می‌کرد.

وی افزود: همه خبرنگار‌ها، عکاسان و گزارشگران در آن روز چشمشان اشکبار بود و غواصانی که برای جمع آوری اجساد به دریا می‌رفتند هرگاه پیکر کودکی را از آب بیرون می‌کشیدند اشک می‌ریختند.

فرید پیروزاده تصویربردار پیشکسوت رسانه ملی گفت: از ساعت سه به بعد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران خارجی از کشور‌های عربی و اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان دسته دسته به محل حادثه می‌آمدند.

وی افزود: حدود ساعت شش بعد از ظهر بود که به بندرعباس برگشتیم، در آن روز پیکر شهدا و قربانیان این حادثه را که از آب گرفته شده بود پس از آنکه روی ناو خارک می‌بردند در کیسه مخصوص می‌گذاشتند و به سردخانه منتقل می‌کردند.

وی بیان داشت:برای ادامه تصویربرداری حادثه در بندرعباس راهی سردخانه شدیم.

پیروزاده ادامه داد و گفت: یکی از همکارانم در روز حادثه با همسر و دو فرزندش در هواپیما بود که چندی پیش از حادثه فرزند ۱۲ ساله اش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی حضور داشت و من از او تصویر برداری کرده بودم.

وی بیان داشت: من درحالی که تصویر اجساد شهدای این جنایت را می‌گرفتم پیکر پسر همکارم را دیدم و این صحنه به شدت قلبم را به درد آورد.

وی افزود:موضوع دیگری که در سردخانه مرا آزرد دیدن گزارشگران خبری اروپا بود که بی تفاوت به عمق فاجعه با پرداختن به حواشی جنایت آمریکا را غیرعمدی جلوه می‌دادند.

پیروزاده با اشاره به اینکه تصویربرداری از این جنایت ضد بشری و هولناک تلخ‌ترین تصویربرداری دوران کاری من بود می‌گوید؛ اکنون بعد سال‌ها تنها جمله‌ای که در برابر این رخداد جنایت آمیز می‌توانم بگویم جمله " مرگ برآمریکا " است.

خنثی سازی توطئه دشمنان در ماجرای پرواز مسافربری ۶۵۵ ایران‌ایر با حضور به موقع رسانه

وی بیان داشت: نکته اینجاست پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از این جنایت کدام منطقی دردنیا می‌تواند بپذیرد که آمریکایی‌ها در تشخیص نوع هواپیما (جنگی یا غیرجنگی) دچار اشتباه شدند و طبق نظریه متخصصان رادار‌های ناوشکن‌های موشک‌انداز به سیستم ویژه‌ای مجهز هستند که این سیستم نوع هواپیمای در حال پرواز، اعم از خودی و غیرخودی و یا جنگی و غیرجنگی را نشان می‌دهد و برای یک ناو پیشرفته آمریکایی مثل وینسنس، اینکه تشخیص دهد هواپیمای در حال پرواز، یک هواپیمای مسافربری ایرباس است، کارساده‌ای بود.

وی افزود:با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند. به هر تقدیر، این جنایت نیز در کنار جنایات بی شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد.

وی گفت:قطعا تاریخ هرگز این جنایت ضد بشری را فراموش نخواهد کرد ولکه ننگ آن تا ابد بر آب‌های خلیج فارس به اسم آمریکا رخ نمایی خواهد کرد.

وی تصریح کرد:ماجرای پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از بندرعباس به مقصد دبی در سال ۶۷ داستان تلخی است که هرگز فراموش نخواهم کرد.

پیرو زاده افزود: تصویر عروسکی که در لنز دوربین و ارتفاع فکر میکردم کودکی است که هنوز جان دارد مرا به شدت منقلب کرد و این صحنه هرگز از ذهنم پاک نمیشود.

وی بیان داشت: هرساله تا بتوانم درمراسم بزرگداشت این روز همراه خانواده‌های شهدا در منطقه حضور مییابم و به هشدای این حادثه ادای احترام میکنم.

دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

در این جنایت ۲۹۰ نفر مسافر بی گناه هواپیما به شهادت رسیدند که در میان آن‌ها ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشور‌های خارجی نیز بودند.

(یاد آور است اقای پیرو زاده تاکید کرد:مطالب گفتگو به دلیل اینکه واقعیتی عینی را از حادثه‌ای تلخ بیان میکند عینا برای همه خبرگزاری‌ها از زبان بنده بدون اضافه مطلب یا کم شدن مطلبی بیان میشود، اگر تکراری در برخی مطالب در خبرگزاریهاست به دلیل روایتگری بنده به عنوان راوی این حادثه به صورت واقعی و جزئیاتی است که قابل تحریف نیست)

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار