کبگانیان گفت: برای پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان، روش‌هایی متناسب با هر استان در نظر گرفته شده است.

اتخاذ روش‌های استانی برای توسعه اقتصاد دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبکانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه صد و بیستمین جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه سیاست‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف بررسی شد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه دانش بنیان گفت: پیش از دستور اصلی جلسه به مسئله توسعه علم دانش بنیان در دانشگاه‌ها پرداختیم.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: برای اسناد ملی روش‌های استانی در نظر گرفته ایم و این روش‌ها چه در حوزه نقشه جامع علمی کشور و چه در حوزه فرهنگی وجود دارند و تا کنون ۱۰ استان برای شروع کار انتخاب شده‌اند.

کبگانیان با اشاره به یکپارچه نبوده برخی از آموزش‌ها گفت: در مسئله اقتصاد، صنعت و کشاورزی سیاست توسعه و یکپارچگی مناسب در برخی از استان‌ها وجود نداشت،‌ از این رو برای از بین بردن این مشکل و براساس نقشه جامع علمی کشور و نقشه فرهنگی کشور فعالیت‌هایی آغاز شده و اولین استانی که نمایندگی‌ها در آن سریع‌تر صورت گرفته استان بوشهر است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: کلیت این سند به توافق تمام مسئولان رسیده است و پس از اعلام رسمی و تصویب در ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور اجرایی خواهد شد.

کبگانیان درباره اهمیت این سند گفت: اولین خاصیتی که این طرح دارد توسعه استان بر مبنای فعالیت دانش بنیان و بهره گیری از توان فارغ‌التحصیلان متخصصان است؛ دومین نکته مهم این است که با تغییر مسئولین هر استان و سلیقه هر مسئولی این سند تغییر نخواهد کرد و به سمت اهداف و چشم انداز‌ها پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان و متخصصان محور توسعه استان‌های کشور قرار می‌گیرند گفت: این سند منجر می شود که با تغییر مسئولان استانی حرکت اجرایی استان‌ها تغییری نکند و موضوعات به صورت سلیغه‌ای اعمال نشود.

موارد سه گانه سیاست‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی  تصویب شد

کبگانیان ادامه داد: سیاست‌گذاری و نظارت روی این سند بر عهده ستاد نقشه جامع علمی کشور و با هماهنگی نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره وضعیت هر یک از استان‌ها بیان کرد: حرکت اقتصادی در برخی از استان‌ها سریع و در برخی از استان‌های دیگر کم‌تر است از این رو برای تمام استان‌ها سند توسعه دانش بنیان یکسانی در نظر گرفته نشده است بلکه با پیشنهاد و نظر مسئولان استانی این کار انجام گرفته است.

وی با اشاره به دستور جلسه بیان کرد: سیاست‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر مقاطع آموزشی کشور از جمله اهداف این سند بود که موارد سه گانه آن به تصویب رسیده شده بود و در این جلسه موضوع چهارم مورد بحث قرار گرفت.

کبگانیان ادامه داد: ماده 1 به تعیین و تکلیف وزارت خانه‌های علوم، بهداشت میپردازد، ماده 2 تعیین و تکلیف وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد و در ماده 3 تعیین و تکلیف مرکز آمار ایران مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره ارائه آمارهای شفاف گفت: در این جلسه ماده 4 سیاست‌ها پرداخته شد و پیشنهادات خوبی از سوی اعضا ارائه شدند، این ماده سیاست‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را معطوف به وظایف وزارت تعاون می‌داند.

وی تصریح کرد: تدوین استانداردهای آموزش شغلی و اعتبار بخشی گواهی نامه‌های مهارت مبتنی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای و رفع محدودیت‌های اشتغال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار