«خورشید گرفتگی» امروز در آسمان ایران قابل رویت است؟

یک کارشناس نجوم گفت: ساعت ۱۶:۵۵ دقیقه امروز به وقت جهانی (گرینویچ)، خورشید گرفتگی کاملی آغاز می‌شود که در مناطق آمریکای جنوبی را تاریک می‌کند.

محمد جواد صفاران کارشناس نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات خورشید گرفتگی امروز اظهار کرد: این کسوف یا خورشید گرفتگی که از نوع کامل است ساعت ۱۶:۵۵ دقیقه به وقت جهانی (گرینویچ) آغاز می‌شود و برای ساکنان آمریکای جنوبی به ویژه بخش‌های کوچکی از کشور‌های شیلی و آرژانتین و اقیانوس آرام قابل مشاهده است، در ساعت ذکر شده اولین نقطه تاریک بر روی خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

جزئیات وقوع خورشید گرفتگی ۱۱ تیر/ سایه ماه آسمان ساکنان آمریکای جنوبی را تاریک می‌کند

وی بیان کرد: همانطور که می‌دانید، خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد به عبارتی دیگر زمین، ماه و خورشید باید به ترتیب در یک خط راست یا به‌طورتقریبی در یک خط راست قرار بگیرند تا قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

صفاران ادامه داد: ساعت ۱۸:۰۱ دقیقه ( به وقت گرینویچ) گرفتِ کامل خورشید آغاز می‌شود و در ساعت ۱۹:۲۳ دقیقه به حداکثر مقدار خود خواهد رسید؛ در این ساعت خورشید گرفتگی کامل آغاز می‌شود که برای چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه قابل مشاهده خواهد بود؛ سایه ماه ساعت ۲۰:۴۴ دقیقه شروع به کنار رفتن از روی زمین می‌کند و به دنبال آن در ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه دومین مرحله گرفتِ جزئی و در کل کسوف به پایان می‌رسد.

جزئیات وقوع خورشید گرفتگی ۱۱ تیر/ سایه ماه آسمان ساکنان آمریکای جنوبی را تاریک می‌کند

این کارشناس نجوم با تاکید بر قابل مشاهده نبودن این رخداد نجومی در کشورمان یادآوری کرد: طولانی‌ترین کسوف قرن ۲۱ به حدود ۱۰ سال قبل برمی‌گردد، کسوفی در روز چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ که  به مدت ۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه رخ داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار