رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در واکنش به ادعایی مبنی بر انجام پیوند قلب در خانه واکنش نشان داد.

واکنش وزارت بهداشت به ادعای انجام «پیوند قلب» در خانهبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: انجام عمل پیوند در منزل یا هر محیطی خارج از بیمارستان با تجهیزات مخصوص، از نظر علمی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست، زمان طلایی پیوند قلب، ۴ ساعت محاسبه شده است.

وی در واکنش به اظهارات فردی مبنی بر دزدیده شدن توسط یک گروه با هدف پیوند قلب به فردی دیگر تصریح کرد: نمی‌توان از این فرد که در حال حاضر آسیب دیده است، بابت بیان چنین اظهاراتی گلایه کرد؛ چراکه مشخص نیست در چه شرایط روحی و تعادل گفتاری این مطلب را عنوان کرده است، اما از رسانه‌ای که این نقل قول را در حوزه حساس «پیوند عضو» مطرح کرده و به صورت گسترده چنین حرف نسنجیده‌ای را که با یک نگاه اجمالی می‌توان به عدم صحتش پی برد، منتشر کرده است، گلایه داریم.

شادنوش بیان کرد: در این روز‌های پرکاری که به دلیل وجود لیست‌های انتظار طولانی در حوزه پیوند، به دنبال اعتمادسازی و فرهنگسازی در حوزه اهدای عضو و انجام امر پر افتخار پیوند در کشور هستیم، طرح و انتشار چنین خبر ناپخته‌ای جای تعجب دارد.

پیوند عضو در خانه غیرممکن است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد: امیدوارم، رسانه‌ای که چنین خبری را منتشر کرده است، سریع‌تر به مسئولیت حرفه‌ای خود عمل کرده و درصدد جبران این اشتباه برآید.

وی با بیان اینکه هر کار حرفه‌ای در دنیا اصول و قوانینی دارد و بخشی از این قوانین به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی یک فرد در کار حرفه‌ای خودش باز می‌گردد، بیان کرد: به عنوان وزارت بهداشت و به نمایندگی از دولت و حاکمیت همه توان‌مان را بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم امکان انتقال عضو را از استانی به استان دیگر فراهم کنیم و با وجود تمام زیرساخت‌ها، با مشکلات بسیار متعددی در این حوزه مواجهیم، بنابراین امکان عمل پیچیده پیوند عضو در منزل ممکن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.