یکی از مولفه‌های اساسی در محیط انسانی، رنگ است. این عنصر در طبیعت نیز نقش بارزی دارد.

نگاهی جامعه شناختی به ساخت خانه‌های رنگی در رشت که مزایای روانی بسیاری داردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عکس‌هایی از مسکن مهر رشت که رنگ‌های شاد و گرم در آن موج می‌زند، در چند روز اخیر با عناوینی مانند: «شهرکی اروپایی شبیه به بارسلون در دل گیلان» در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. در این باره باید دانست که محیط زندگی انسانی دارای دو وجه است: ۱- طبیعی و ۲-انسان ساز.

وجه طبیعی آن، همانی است که طبیعت در اختیارمان گذاشته است و محیط زیست نام دارد، از درختان و گل‌ها گرفته تا پرندگان و جویبار‌ها و غیره. بخش انسان‌ساز آن مصنوع و ساخته دست بشر است. این بخش به دو عنصر نیاز دارد: ۱- خلاقیت و ۲-هماهنگی با محیط‌زیست و روحیه ساکنان آن منطقه.

ایجاد حال خوب در مردم با تزیین شهر
اگر خلاقیت به کار گرفته شود، محیط زندگی انسانی چه شهر باشد و چه روستا، کیفیت زیستی خود را بالاتر می‌برد و این فراتر و مهم‌تر از مدرن شدن و نوسازی است. خلاقیت باعث می‌شود روحیه انسانی در آن محیط بهتر شود، هم از بعد شنیداری و هم دیداری و بویایی.

از بعد هماهنگی باید مصنوعات دست بشر طوری باشند که نه تنها باعث تخریب محیط‌زیست و صدمه به آن نشوند بلکه در نوعی موافقت و هماهنگی با آن یا ملهم از آن شکل بگیرند. اگر طبیعت صداهایش گوش نواز و مناظرش چشم نواز است که هست، مصنوعات دست انسان نیز باید در راستای این هماهنگی باشد. صداها، اشیا و سازه‌ها باید باعث شکل گیری حس آرامش و آسایش (روحی و جسمی) در انسان شود و به بیان ساده حال او را خوب و حس ایمنی را در او تقویت کند.

تاثیرات طراحی خانه‌ها بر ساکنان
علاوه بر آن، طراحی فضای زیستی باید به طور کلی انعکاس دهنده روحیات، باور‌ها و نظام شخصیتی ساکنان آن ناحیه باشد و نه برعکس، بدین معنا که نباید فضایی را طراحی کرد و بعد از ساکنان آن فضا انتظار داشت خود را با آن وفق دهند و خلق وخوی متناسب با آن را از خود بروز دهند.

در این صورت این طراحی، محکوم به شکست است، زیرا مولفه‌های اجتماعی-فرهنگی را در نظر نگرفته است. انتظار از ساکنان برای انطباق خود با فضایی که بدون پرسیدن نظر آن‌ها و در نظر گرفتن روحیات و علایق و بافت و زمینه تاریخی-اجتماعی-فرهنگی منطقه آن‌ها ساخته شده است، موجب سرخوردگی و تنزل روحیه و نوعی عصبیت در آن‌ها و به صورت تدریجی موجب بروز انواع خشونت‌ها می‌شود و حتی می‌تواند یکی از عوامل دخیل در بروز برخی آسیب‌ها باشد.

از نقش رنگ بر روان غافل نشوید
یکی از مولفه‌های اساسی در محیط انسانی، رنگ است. این عنصر در طبیعت نیز نقش بارزی دارد. طبیعت رنگارنگ است و تک رنگ نیست. رنگ در محیط مصنوع نیز باید با طبیعت همخوانی داشته باشد و ترکیب و نحوه چیدمان و کاربرد رنگ‌ها در کنار یکدیگر حس زیبایی شناختی ساکنان آن منطقه و روحیه آن‌ها را بازتاب دهد.

تک رنگ بودن با نوعی روزمرگی و ایجاد حس کسالت و یکنواختی مرتبط است و تنوع رنگ‌ها در محیط با هارمونی مربوط به آن، نشاط و شادابی در انسان صنعتی زده امروزی ایجاد می‌کند و حداقل به طور موقت او را از آثار منفی تحریک اعصاب می‌رهاند.

این موضوع هنگامی که درباره خانه که محلی به شدت معنادار است و بار عاطفی، معنوی و روحی دارد، صحبت می‌کنیم، جلوه و تاثیر بیشتری دارد. خانه‌های رنگی مانند همین عکس‌های منتشر شده از گیلان، حس دلپذیر حیات، نشاط (در تقابل با رخوت) و انرژی (در تقابل با بی حالی) را انتقال می‌دهد و به نوعی دکمه شروع مجدد را در ذهن و روان انسان می‌فشارد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

بارسلون در گیلان!

برچسب ها: مسکن ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.