همزمان با افزایش قیمت کاغذ،فروشگاه‌های کتب دست دوم که فضایی خوبی برای تهیه کتب دانش آموزان و دانشجوبان بود، قیمت‌های خود را بی‌رویه افزایش دادند.


گلایه دانشجویان از افزایش قیمت کتاب/ چرا قیمت کتاب‌های دست دوم افزایش پیدا کرد؟به گزارش  خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که گرانی کاغذ گریبان‌‎گیر حوزه نشر و کتاب شده است . ناشران تلاش بسیاری برای حل این مشکل می‌کنند، اما روز به روز مشکلات این حوزه افزایش می‌یابد. علاقه‌مندان به کتاب, دانشجویان و دانش آموزان و ... به کتاب نیاز دارند و در هر شرایطی ملزم به تهیه آن هستند، اما گرانی کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب برای این گروه از افراد جامعه مشکلات بیشتری را رقم زده است.

در زمان افزایش قیمت کتاب, فروشگاه های کتاب‌های دست دوم نظر بیشتر مخاطبان کتاب را به خود جلب می‌کند. به ویژه دانش آموزان و دانشجویان برای تهیه کتاب های مورد نیاز خود به این مغازه‌ها مراجعه می‌کنند تا بتوانند با قیمت بسیار کمتر کتاب خود را تهیه کنند. با این وجود زمانی که وارد این مغازه‌ها می‌شویم شاهد افزایش قیمت کتاب‌های قدیمی و دست دوم نیز خواهیم بود .

در میان فروشگاه های کتاب با دانشجویی که به دنبال یکی از کتب دانشگاهی خود است, صحبت می‌کنم. او درباره گرانی کتاب های دانشگاهی به شدت گلایه دارد و می گوید: «من کتاب زیاد می خوانم و در فصل های مختلف سال کتاب های داستان و شعر زیادی می‌خرم ولی از زمانی که قیمت کتاب ها نجومی بالا رفته, نمی توانم برای خرید کتاب هزینه کنم چراکه من دانشجو هستم و هزینه دانشگاه از یک طرف هرینه کتاب های دانشگاهی از طرف دیگر. من هر هفته  برای خرید کتاب‌های دانشگاهی به خیابان انقلاب می‌آیم و سعی می کنم کتاب هایی که استادان معرفی می‌کنند را در فروشگاه های کتاب های دست دوم پیدا کنم، ولی این فروشگاه ها نیز برخی کتاب ها را ندارند یا قیمت آن را نسبت به قبل بالاتر بردند. چرا باید کتابی که چند سال پیش به چاپ رسیده , گران شود؟ درست است قیمت کتاب های دست دوم چندان زیاد نیست اما به نظر من بالا بردن قیمت کتاب های دست دوم منطقی نیست.»

گلایه دانشجویان از افزایش قیمت کتاب‌ها/ چرا قیمت کتاب های دست دوم بیشتر شد؟

سپس به سراغ یکی دیگر از دانشجویان که در میان قفسه های کتاب به دنبال کتاب بود, رفتیم. او گفت:« من و دوستانم یک کتاب را به صورت مشترک خریداری می کنیم تا هزینه آن بین ما تقسیم شود ولی استفاده از آن بسیار سخت می شود. از طرفی در سایت های اینترنتی به دنبال فایل کتاب ها می‌گردم تا فایل اینترنتی کتاب مورد نظرم را پیدا کنم، اما آن ها نیز بسیار ناقص و نامفهوم هستند و عملا کار ما را راه نمی اندازند. پیش از این به کتابخانه سر زدم ولی مرجع آن قدیمی بود .به همین دلیل به سراغ کتاب های دست دوم آمدم تا شاید کتاب های مورد نیاز خود را در این قفسه های پیدا کنم و در هزینه های کمی صرفه جویی کنم.

با اتمام سال تحصیلی چند کتاب به این فروشگاه فروختم و در عوض دو کتاب گرفتم, از این بابت خوشحالم اما گرانی کاغذ برای دانشجویان  به معضلی بزرگ تبدیل شده و هر روز شاهد افزایش قیمت کتاب های دانشگاهی هستیم. البته کتب دانشگاهی نسبت به سایر کتاب ها گران تر بود، اما حالا این قیمت روز به روز زیاد می شود. امیدوارم برای این اتفاق فکری شود، چراکه همه کتاب های مرجع را نمی توان در فروشگاه های کتاب دست دوم یافت و البته امیدوارم مدیران این فروشگاه ها نیز قیمت کتاب های دست دوم را زیاد نکنند زیرا این کتاب ها کور سوی امید دانشجویان است.»

به یکی از فروشگاه های کتاب های دست دوم رفتیم و از صاحب مغازه درخصوص گران شدن کتاب های دست دوم پرسیدیم . پاسخ دادند: «ما سال ها است که در این زمینه فعالیت داریم, در سال های اخیر گرانی کاغذ سبب افزایش قیمت کتاب ها شد. پیش از این دانش آموزان و دانشجویانی برای خرید کتاب های دست دوم مراجعه می کردند، اما تعداد آن ها کمتر از کسانی بود که کتاب های خود رابرای فروش می آوردند. در سال های اخیر افزایش قیمت کتاب ها سبب شد تا دانشجویان و دانش آموزان بیشتری برای خرید کتاب های دست دوم به فروشگاه ها مراجعه کنند , این موضوع و گرانی کتاب و کاغذ سبب شد تا برخی فروشندگان قیمت ها را بالاتر ببرند؛ این افزایش قیمت در کتاب های دست دوم چندان زیاد نیست. اما فروشگاه ما سعی کرده این افزایش قیمت را اعمال نکند و کتاب ها را با همان سود قبلی بفروشد. درست است که قیمت کتاب ها به خصوص کتاب های کنکوری و دانشگاهی غیرمنصفانه افزایش یافته اما ما فعلا تصمیم به بالابردن سود فروش کتاب های دست دوم نداریم.»

گلایه دانشجویان از افزایش قیمت کتاب‌ها/ چرا قیمت کتاب های دست دوم بیشتر شد؟

فروشنده ای که در مقابل مغازه خود ایستاده بود درباره گران شدن کتاب های دست دوم گفت:«بالا رفتن قیمت کتاب به نفع کسی نیست. به ویژه دانش آموزان کنکوری و دانشگاهی که مدام در حال خرید کتاب هستند و البته کتاب های آن ها نیز قیمت بالایی دارند. درست است که برخی فروشندگان سود کتاب های دست دوم را کمی بالا برده اند اما تفاوت زیادی ندارد که ما بگوییم خیلی قیمت کتاب های دست دوم بالا رفته و خرید آن مقرون به صرفه نیست. من به عنوان فروشنده امیدوارم فکری به حال وضعیت کتاب و گرانی آن شود زیرا می بینم دانشجویانی را که توان خرید کتاب های مورد نظر را ندارند و فکر می کنم این وضعیت بیشتر به ضرر دانش آموزان و دانشجویان است زیرا کسانی که پیش از این کتاب های شعر و داستان و... می خریدند, حال یا کتاب نمی خرند یا تعداد کمترو یا به ندرت می خرند.»

امید است که وضعیت کاغذ و کتاب رو به بهبودی رفته تا دانش آموزان و دانشجویان بیشتری توان و قدرت خرید کتاب های خود را داشته باشند. شایسته این است که یاری‌گر هم باشیم و تا حد امکان از سود زیاد در فروش محصولات خودداری کنیم تا کمکی به دانش آموزان و دانشجویان کرده باشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۸ تير ۱۳۹۸
ماهم از سطحی خواندن و تنها بدنبال نمره خوب گرفتن بدون فهمیدن برای بکارگیری دانش آنها گلایه داریم
طوطی وار, چه بار کتاب چه بار مغز, چنین دانشی بکار نیآید
نادیده گرفتن ساده ترین پرسشها و جلوه گری با مرزهای دانش
مرزی نیست تنها بنیانی استوار نیاز داریم
سنگ اول چون نهاد معمار راست
تا ثریا میرود این برج سر
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۸:۳۲ ۰۸ تير ۱۳۹۸
مملکتی که کتاب گرون هست ، و ادامه تحصیل برای معلمان محدودیت دارد بهتر از این نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۷:۴۶ ۰۸ تير ۱۳۹۸
دانشگاه جای پرورش و تولید علم هست اگر دانشجویی نتواند کتاب بخرد فردا روز مهندس دکتر و ... تحویل جامعه داده می شود که کشور را نابود می کند. وهمچنین دولت موظف است که کتاب رایگان در اختیار دانشجویان بگذارد مانند کشور های پیشرفته!
آخرین اخبار