هزاران نرم افزار پرطرفدار در پلی استور که قاتل گوشی شما هستند

به تازگی گروهی از محققان با بررسی ۱ میلیون نرم‌افزار موجود در گوگل پلی استور به مدت دو سال توانستند حدود ۲۰۰۰ نرم‌افزار مخرب پیدا کنند.

جا خوش کردن بیش از ۲۰۰۰ نرم‌افزار مخرب در پلی استور گوگلبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یک تحقیق دو ساله آمار عجیبی از تعداد نرم‌افزار‌های مخرب موجود در گوگل پلی استور اعلام کرده است. بر اساس آمار اعلام شده از این تحقیق، ۲۰۴۰ نرم‌افزار در Google Play Store به طرق مختلف آسیب رسان هستند. بعضی از آن‌ها به دلیل این که درخواست‌های متعددی برای دسترسی به بخش‌های مختلف دستگاه می‌کنند مشکوک هستند، اما بعضی دیگر کاملا ماهیت یک بدافزار را دارند. از آن‌جایی که این تحقیقات با همکاری دانشگاه سیدنی و Data61 CSIRO صورت پذیرفته آمار ارائه شده قابل استناد است.

درخواست‌های مشکوک از سوی بعضی نرم‌افزارها

محققان چیزی در حدود ۱ میلیون نرم‌افزار در گوگل پلی را مورد آزمایش قرار دادند و نتیجه حاصل شده دور از انتظار بود. بسیاری از این ۱ میلیون نرم‌افزار، برنامه‌هایی تقلبی بودند که ماهیت مخرب نداشتند، اما از کاربر درخواست‌های متعددی برای دسترسی به بخش‌های مختلف تلفن همراه داشتند که اصلا به آن‌ها برای انجام وظیفه خود نیازی نبود. ممکن است این دو عنوان که در ادامه نام می‌بریم برای شما آشنا باشد. بازی‌های Hill Climb Racing و Temple Run تنها دو نمونه از این برنامه‌ها هستند.

جا خوش کردن بیش از ۲۰۰۰ نرم‌افزار مخرب در پلی استور گوگل


بیشتر بخوانید: استفاده گسترده آمریکا از بدافزارهای رایانه‌‌ای برای ضربه زدن به شبکه برق روسیه 


روش‌های استفاده شده در تحقیقات و نتایج آن

برای انجام فرایند تحقیق بر روی این ۱ میلیون نرم‌افزار، محققان از شبکه‌های عصبی (neural networks) و یادگیری ماشینی استفاده کردند. الگوریتم استفاده شده در این تحقیق به گونه‌ای تنظیم شده بود که به دنبال متون و آیکون‌های بصری مشابه در ۱۰۰۰۰ مورد از معروف‌ترین نرم‌افزار‌های موجود در اپ استور بگردند. این الگوریتم ۴۹۶۰۸ تهدید بالقوه را کشف کرد و به محققان اطلاع داد.

در بخش دیگر این تحقیقات با استفاده از VirusTotal تعداد ۷۲۴۶ مورد از نرم‌افزار‌ها به عنوان مخرب معرفی شدندو همچنین ۲۰۴۰ مورد از این نرم‌افزار‌ها تقلبی بودند. علاوه بر این ۱۵۶۵ از آن‌ها حداقل ۵ دسترسی حساس را درخواست می‌کردند و ۱۴۰۷ مورد از آن‌ها در خود کتابخانه‌های تبلیغاتی شخص ثالث جای داده بودند.

برنامه‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند از پلی استور حذف شده‌اند و تیم گوگل گزارش داده است که تعداد درخواست‌های رد شده در سال گذشته بیش از ۵۵ درصد و تعلیق برنامه‌ها تا ۶۶ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نرم‌‎افزار‌های مخرب موجود در پلی استور کشف شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار