به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مراسم رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش شناسی فقهی شامل " کتاب درس خارج و گامهای اجتهاد" اثر احمد مبلغی، "درآمدی بر مکتب فقهی قم ونجف" به کوشش حسین ایزدی روز یکشنبه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.
در این مراسم همچنین کتاب "روش شناسی فقهی؛ نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی" با آثاری از اکبر ترابی، منصوری مهدوی و سعید هلالیان نیز رونمایی شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این آیین گفت: درس خارج فقه در خدمت اجتهاد و تحقق آن است، بر این اساس، لازم است روش آموزشی و پژوهشی درس خارج منبعث از روش اجتهادی و هماهنگ با آن باشد.
آیت الله احمد مبلغی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم کتاب "درس خارج و گامهای اجتهاد"، پرداختن به گامهای اجتهاد و تعبیه آن در درس خارج است،گفت: این گامها آنقدر دقیق و معنادار تنظیم شده اند که با انجام آنها میتوان به تمامی ابعاد و زوایای بحث نسبت به یک مسئله به صورت اجتهادی پرداخت.
عضو مجلس خبرگان رهبری درس خارج را از امتیازات آموزشی و پژوهشی حوزههای علمیه دانست و گفت: این درس مولفههایی دارد که برخی از آنها در هیچ نظام آموزشی دیگری مشاهده نمیشود.
وی ادامه داد: عمق گرایی، کیفی گرایی و آزاد اندیشی از شاخصههای درس خارج فقه است.
مبلغی عمق گرایی و کیفی اندیشی را از ویژگیهای درس خارج برشمرد و گفت: درس خارج، نقطه جمع بین آموزش و پژوهش و جایگاه تعامل هم افزای این دو با یکدیگر جهت پیشرفت و پیشبرد علم است.
مبلغی افزود: ضرورت پرداختن به روش شناسی آنقدر جدی و اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و کارآمد به مسائل معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.
وی گفت: حوزه علمیه برای اینکه بتواند عمق، دقت، توانایی و توانمندیهای خود را در عرصه علم فقه به نمایش بگذارد باید بازتعریف دقیق تری از درس خارج در جهت استحصال ظرفیتهای نهفته در تجارب گذشته در خصوص آن به انجام برساند.
وی افزود: روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم میشود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد (و نه صوری و ظاهری) به رشتههای تخصصی فقهی فراهم میآید.
وی ادامه داد: در غیر این صورت ورود به رشتههای تخصصی، یک حرکت عقیم و بی ثمر میباشد و این حرکتی است که حوزه علمیه قم دیریا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارتهای بسیاری متوجه شما خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه روش شناسی به مثابه یک دانش باید در حوزه شکل بگیرد، گفت: با این کار، قدرت پاسخگویی به مسائل معاصر افزایش پیدا میکند و اجتهاد، کیفیتر و پرابتکارتر خواهد شد.
مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که ما دانش اصول داریم، دانش روش شناسی هم باید داشته باشیم، دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبطتر و پرابتکارتر خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه روش شناسی همچنین نظام آموزشی حوزه را چابک تر، دقیق تر، علمیتر و به دورتر از زوائد خواهد کرد، گفت: شناخت تجارب عمیق فقهی گذشتگان و بزرگان فقه در سایه روش شناسی امکان پذیرتر و علمیتر میگردد.
انتهای پیام/ح