مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: برنجکاران با توجه به روند افزایش دمابه طور دائم نسبت به پایش کرم ساقه‌خوار اقدام کنند.

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ ضرورت پایش مزارع برنج نسبت به آفت کرم ساقه خوارمسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌‌وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: امروز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد را خواهیم داشت. ضمن آنکه در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب رشد ابرهای جوششی، احتمال رگبار دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه تا اواسط هفته روند افزایش دما در بسیاری از مناطق استمرار دارد، افزود: براین اساس به برنج کاران توصیه می شود که به طور دائم نسبت به پایش کرم ساقه خوار در مزارع اقدام کنند و در صورت لزوم از روش های بیولوژیکی و مکانیکی برای از بین بردن آفت استفاده کنند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت:  با توجه به افزایش دما، چغندرکاران نسبت به تنظیم دور آبیاری یا کوتاه کردن دور آبیاری اقدام کنند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند/ دامداران از چرای دام در استان‌های جنوبی اجتناب کنند


مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با وجود ماندگاری هوای گرم به استخرداران مناطق شمالی و جنوبی توصیه می شود که در شب هنگام نسبت به هوادهی استخرهای پرورش ماهی اقدام کنند.

به گفته وی، توت فرنگی کاران مناطق کردستان، چهار محال بختیاری  و .. که اقدام به کشت توت فرنگی می کنند، نسبت به تنظیم دور آبیاری در این مناطق اقدام کنند تا مشکلی برای کشت محصولشان پیش نیاید.

حقیقت درباره تاثیر بارش های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید بر منابع آبی کشور بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش، بخش قابل توجهی از کمبود منابع آب‌های سطحی مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است و کمبودی در این زمینه نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی به طور کامل رفع نشده است، بیان کرد: با وجود خشکسالی‌های ۱۱ سال گذشته، بارش نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی ۹۸-۹۷ تنها بخشی از کمبود منابع آبی سال‌های گذشته را جبران کرده است.

وی در پایان میزان بارش از دیدگاه هواشناسی در سال زراعی جدید مطلوب بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.

انتهای پیام/

ضرورت هوادهی مناسب استخرهای پرورش ماهی استان‌های شمالی و جنوبی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار