معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن از هر تصمیمی که منجر به خانه دار شدن مردم شود استقبال میکنیم.

از هر تصمیمی که منجر به خانه دار شدن مردم شود استقبال میکنیمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مازیار حسینی معاون وزیر راه و شهرسازی در ۱۴۸ مین جلسه شورای مسکن خراسان رضوی گفت: تامین و عرضه مسکن مورد نیاز جامعه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت محسوب می‌شود که با توجه به اهمیت تامین مسکن در معیشت خانواده‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور بوده است.
 
وی ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی نیز تلاش میکنیم که از هر تصمیم و ایده‌ای که در نهایت منجر به خانه دار شدن مردم شود هم راستا با قانون حمایت کرده و به نهضت تولید مسکن کمک کنیم.

وی با بیان این که هیچ مشکلی در تامین ملزومات حوزه صنعت ساختمان نداریم، گفت‌: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرده اند و مسکن می‌تواند نقش اساسی در رونق تولید ایفا کند، چرا که ما در صنعت ساختمان هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم؛ و تمام امکانات مورد نیاز ساخت ساختمان‌های زیر ۱۲ طبقه در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، بخش خصوصی مورد توجه قرار خواهد گرفت و اختیارات به استانداران تفویض می‌شود تا با سازندگان خوشنام همکاری کنند، افزود: همچنین تکمیل مسکن مهر‌های نیمه تمام را در دستور کار قرار دادیم که به یاری حق تعالی این مهم به جز مواردی که دارای مسائل حقوقی و قضایی هستند در دستور کار قرار دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برنامه تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ در کنار تکمیل مسکن مهر، از برنامه‌هایی عنوان کرد که بر اساس آمار واقعی از نیاز به مسکن در کشور وجود دارد.

وی ارائه تسهیلات بانکی را از راهکار‌های به حرکت درآوردن چرخ صنعت ساختمان دانست و گفت: باید همه دستگاه‌های مرتبط کمک کنند تا با صدور دفترچه اقساط واحد‌های تحویل شده مسکن مهر، بانک مسکن منابع مورد نیاز برای حمایت از طرح‌های تولید مسکن را تامین کند.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن گفت: چند پارامتر اصلی در تعیین قیمت مسکن نقش دارد که مهمترین آن بحث زمین است و در شهر‌های بزرگ تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص داده که دولت تلاش میکند با واگذاری زمین دولتی به قیمت کارشناسی بخش زیادی از هزینه‌ها را کاهش دهد که البته در کلان شهر‌هایی مثل مشهد باید اجرای طرح اقدام ملی مسکن هم راستا و تابع سقف جمعیت پذیری باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هرجا زمین‌های دولتی بدون مشکل در اختیار دستگاه‌ها است میتوانند با اولویت پرسنل همان دستگاه اقدام به ساخت و عرضه مسکن کنند که البته باید یک درصدی از این واحد‌ها نیز به مردم عادی و با توان کمتر در خرید مسکن و به صورت طرح استیجاری واگذار شود تا طبقات مختلف جامعه با زندگی در کنار هم جامعه شهری سالم را شکل دهند.

حسینی همچنین گفت: دولت از ساخت و تولید مسکن روستایی نیز حمایت میکند چرا که رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی در سال‌های اخیر رونق گرفته و در برخی موارد منجر به مهاجرت معکوس شده و کمک به نوسازی و بهسازی مسکن در روستا‌ها نیز میتواند در ادامه این اتفاق خوب موثر باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: امسال جشنواره برترین‌های کشور در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن برگزار می‌شود و هر طرحی در زمینه تولید و عرضه مسکن که شایسته برتر شدن را داشته باشد در این جشنواره مورد تقدیر و تشویق قرار خواهیم داد.

در این جلسه همچنین محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گزارشی از وضعیت پروژه‌های مسکن مهر استان ارائه کرد و گفت: در مجموع ۱۲۰ هزار و ۶۰۱ واحد مسکن مهر در استان احداث شده که هم اکنون دارای ۹۲.۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی می‌باشد. از این تعداد ۹۳ هزار و ۹۴۸ واحد افتتاح و ۲۰ هزار و ۹۰۹ واحد افتتاح نشده که ۷ هزار و ۵۴۴ واحد آن دارای متقاضی و ۱۳ هزار و ۳۶۵ واحد آن فاقد متقاضی می‌باشد.

وی گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پرونده مسکن مهر استان در سال ۹۸ بسته خواهد شد.

گفتنی است در انتهای این جلسه مصوب شد برای واحد‌های مسکن مهر تعاونی ساز و سه جانبه که تاکنون تکمیل نشده با اخذ تعهدنامه محضری جهت تکمیل پروژه در چارچوب سیاست‌های دولت، مهلت قانونی مقرر و در صورتی که در مهلت مقرر تکمیل نگردد زمین بازپس گرفته شود که در همین راستا با همکاری دادگستری شعبه ویژه رسیدگی به پروژه‌های ناتمام مسکن مهر تشکیل شده ومباحث حقوقی آن پیگیری خواهد شد.

نیز مصوب شد با توجه به اینکه برای تعدای از واحد‌های تکمیل و تحویل شده مسکن مهر استان دفترچه اقساط صادر نشده است با پیگیری مدیریت بانک مسکن استان و مشارکت تمامی دستگاه‌های مرتبط جلساتی را جهت حل مشکل این واحد‌ها که هنوز دفترچه اقساط خود را دریافت نکرده اند برگزار و نتایج آن به شورای مسکن استان گزارش شود.

همچنین در خصوص چند پروژه مشکل دار مسکن مهر استان پیشنهاد شد به دلیل عدم صلاحیت پیمانکار در تکمیل پروژه، خلع ید و پروژه را به پیمانکار ذی صلاح واگذار کنند و واحد‌ها پس از تکمیل تحویل متقاضیان گردد.
 
انتهای پیام//ف.ح
 
 

برگزاری جشنواره برترین‌های کشور در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.