به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،عزیزی فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه ملی هم اکنون نیمه فعال است و با این روند اختصاص اعتبارات حالا حالاها بعید است که تا ۱۰ سال دیگر به بهره برداری برسد.
وی افزود: اعتبار اولیه این پروژه ملی ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که هم اکنون سالی ۱۵ یا ۲۰ میلیارد تومان اختصاص مییابد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن اقلید- یاسوج هم اکنون به ۱۵ درصد هم نمیرسد.
فیلی افزود: پروژه ملی راه آهن اقلید- یاسوج نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.
وی اضافه کرد: باید حداقل سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان به این پروژه مهم و ارزشمند برای استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شود تا بتوانیم ظرف پنج سال آینده افتتاح و به بهره برداری برسانیم.
عباس خطیبی، مدیرکل وقت ساخت و توسعه راه آهن منطقهای کشور در بازدید از پروژه راه آهن اقلید – یاسوج در روز ۱۷ شهریور سال ۹۴ زمان اتمام این پروژه را ۲۴ ماهه عنوان کرد و گفت در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد عملیات اجرایی آن زودتر به بهره برداری میرسد.
وی افزود: طبق قانون باید تمام مراکز استانهای کشور به خط ریلی مجهز شوند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن اقلید- یاسوج به طول حدود ۱۴۵ کیلومتر از سال ۹۵ شروع شده است. این پروژه مهم و اساسی میتواند نقش بسزایی در توسعه و رشد وضعیت اقتصادی و گردشگری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد و مردم این استان محروم و توسعه نیافته بخصوص شهر یاسوج چند سال است که منتظر نگاه ملی و تدبیر مسئولان برای شنیدن سوت قطار هستند و مسئولان دولت تدبیر و امید میتواند با توجه ویژه به این پروژه مهم در استانی که با عمق محرومیت مواجه است، یادگاری ماندگار به جای بگذارند.
این پروژه هفت ایستگاه و ۱۱ دستگاه تونل به طول ۲۰ کیلومتر، ۱۰ دهانه پل در قالب سه کیلومتر دارد.
در افق ۲۰۱۵ راه آهن اقلید- یاسوج جابجایی ۴ میلیون تن بار و ۴۰۰ هزار مسافر در نظر گرفته شده است.
با بهره برداری از راه آهن اقلید- یاسوج و متصل کردن این خط به راه آهن شیراز – خوزستان استان کهگیلویه و بویراحمد از بن بست خط آهن شبکه ارتباطی خارج میشود.
انتهای پیام/پ