معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:مقابله با ماهی تیلاپیا بسیار سخت است و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته با این پدیده مقابله کند.

احمد لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اقدامات مقابله برای تکثیر ماهی مهاجم تیلاپیا در آب های کشور اظهار کرد: از جمله عاملی که موجب نابودی ماهی تیلاپیا می شود دمای کمتر از یک سانتی متر در چند روز پیاپی است  که این دما در آب های جنوب به ندرت وجود دارد .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زیستگاه ماهی تیلاپیا کشور آسیایی نیست و از طریق اروند رود به ایران وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد ماهی تیلاپیا به حدی نیست که اکوسیستم آب ها و تالاب های کشور را تهدید کند، ادامه داد: این ماهی درمقابل آلودگی مقاوم و همه چیز خوار است و  میزان باروری بیشتری نسبت به ماهی های دیگر دارد و به همین دلیل گونه مهاجم محسوب می کنند.

لاهیجان زاده گفت: سازمان محیط زیست با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برای شناسایی این گونه در استان خوزستان مطالعاتی انجام داد و محدوده هایی که به این گونه آلوده بود، مشخص شد.

وی افزود:در بالا دست سدهای خوزستان هیچ گونه مهاجمی از جمله تیلاپیا مشاهده نشد و بیشتر در جنوب استان  بودند؛ همچنین در تالاب شادگان و تعدادی نیز در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است .

معاون محیط زیست دریایی گفت: براساس مطالعاتی که با همکاری آبزی پروی جنوب کشور صورت گرفت مقرر شد گونه ای از ماهی را در آب های آلوده به ماهی تیلاپیا رها سازی کنند که تا از بچه ماهی های تیلاپیا تغذیه کند که این اقدام در حال اجرا است .

وی بیان کرد: مقابله با این گونه کار سختی است؛ آمریکا برای مقابله با ماهی تیلاپیا حدود 15 میلیارد دلار هزینه کرده است اما هیچ کشوری نیز وجود ندارد که ادعا کند توانسته این گونه را مهار کند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: مقابله با ماهی مهاجم تیلاپیا یک مقابله مدیریتی است به صورتی که نباید اجازه دهند که گونه های دیگر از رده خارج شوند .

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دمای کمتر از یک سانتی متر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یا سانتیگراد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
عباس گودرزی
۱۱:۳۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام هر موجود زنده ای ساختار ویژه ای دارد اول باید روش عقیم سازی این گونه ماهی شناخته شود ، سپس با مطالعه و تحقیق، گیاهان یا مواد غذایی که بیشترین منبع غذایی ( یا بیشترین علاقه غذایی ) آنهاست مسموم گردیده و تشخیص مرکز رشد و تکثیر آنها برای مبارزه بیولوژیکی البته اساتید باید وارد میدان و تحقیق دقیق انجام دهند .
Germany
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
وضعیت ذخائر ماهیان بومی در آبهای خوزستان بسیار بد تر از این است که محیط زیست میگوید و در بسیاری از نهر ها کمتر ماهی بومی به چشم میخورد ولی ماهی تیلا پیا به وفور دیده می شود و هیچ گونه اقدام قابل ملاحظه ای از سوی محیط زیست نشده چرا برای مقابله با آن از مراکز دانشگاهی کمک جدی طلب نمی شود و وحیط زیست به دنبال منابع ملی برای حیف و میل است نه انجام کار و فقط کا را توجیه میکنند و با فرار رو به جلو سعی میکنند خودشان را تبرعه کنند و بگویند هیچ کشوری قادر به مهار این ماهی مهاجم نیست ولی درصد موفقیتها در کشورهای دیگر چقدر است و در کشور ما اصلاً تا بحال چقدر کار عملی کرده اند . متأسفانه باید گفت فقط حرف زده اند و یا از روی ناچاری مکاتبه
آخرین اخبار