نماینده دشتی گفت: علیرغم تعبیر دولتمردان از استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور، اغلب شهرستان‌های این استان در پایین‌ترین سطوح ارزیابی می‌شود.

پایتخت انرژی کشور از پایین‌ترین شاخص‌های توسعه‌ای برخوردار استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید کمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان در جلسه علنی امروز ( سه شنبه ۲۱ خرداد) در نطق میان دستور خود، گفت: اکنون که در سال پایانی دوره دهم مجلس  به سر می‌بریم با نگاهی به ۳ سال گذشته و مقایسه این دوره با دوره‌های اولیه مجلس شورای اسلامی که افتخار نمایندگی در دوره سوم و چهارم آن را داشته‌ام، متأسفانه باید بگویم که مجلس شورای اسلامی علی‌رغم توسعه کمی در فضا و ساخت و ساز‌های انبوه، گسترش سازمانی و چند برابر شدن کارکنان و ایجاد معاونت‌ها و تشکیلات وسیعی با نیروی انسانی بسیار در مرکز پژوهش‌ها و همچنین رشد بودجه و هزینه‌های اداری، از لحاظ کیفی نتوانسته کیفیت گذشته خود را چه در مقام قانون‌گذاری و چه در مقام نظارتی حفظ کند.

وی افزود: متاسفانه مجلس با سقوط در ورطه روزمرگی و تبدیل شدن به کارخانه تولید انبوه قوانین الحاقی و اصلاحی که ارتباط چندانی هم با مسائل و مشکلات مهم جامعه ندارد به نهادی بی اثر در ساختار نظام تبدیل شده است.

وی ادامه داد:‌ بیم آن را دارم که نکند چنین مجلسی نیرو‌های کیفی و نخبه خود را از دست داده و در دوره‌های آینده تنها به باشگاهی برای نمایندگان تبدیل شود که تنها هفته‌ای چند روز در آن حضور یافته و مؤثرترین اقدام آن‌ها در زمان حضور وزیران در این باشگاه بوده است تا با حلقه زدن به دور وزرا و تقدیم نامه‌هایی در خصوص رفع خواسته‌های شخصی و جمعی موکلین همراه با استغاثه امیدوار به رفع برخی از مشکلات ریز و درشت موکلین خود باشند و به جای مجلس نهاد‌های متعددی همچون سران ۳ قوه و ... به تقویت امور بپردازند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، افزود: دولت و مسئولان نظام باید به استان بوشهر که به لحاظ وسعت و جمعیت یکی از استان‌های کوچک، اما به لحاظ ظرفیت‌ها یکی از منابع مادی و معنوی و ثروتمندترین استان کشور محسوب می‌شود، نگاهی از منظر منافع ملی منهای منافع منطقه‌ای و استانی داشته باشند، به گونه‌ای که علی رغم تعبیر دولت‌مردان از استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور، اغلب شهرستان‌های این استان از نظر شاخص‌های توسعه‌ای مانند شاخص‌های زیست محیطی، اشتغال، درآمد سرانه، امید به زندگی و سلامت در پایین‌ترین سطوح کشور ارزیابی می‌شوند.

وی تشریح کرد: برای مثال با وجود مجتمع عظیم گازی و پتروشیمی واقع در منطقه پارس جنوبی استان بوشهر که برای حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فرصت شغلی ایجاد کرده است، جوانان تحصیل‌کرده بیکار شهرستان‌های دیلم، تنگستان و دشتی با نرخ‌های بیکاری به ترتیب ۱۹، ۱۸.۱ و ۱۵.۲ درصد در حسرت یک شغل آبرومندانه در مجتمع مذکور شب را به صبح می‌رسانند و خانواده‌های آن‌ها همچنان چشم به راه همسران و فرزندان خود در خانه به امید لقمه نانی نشسته‌اند.

نماینده دشتی و تنگستان، اظهار کرد: سال گذشته رئیس جمهور سفری  به این استان داشتند لذا از او می‎‌خواهم تا مصوبات این سفر را اجرایی کنند، همچنین از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر درخواست دارم تا هر چه سریع‌تر برای تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور اقدام کند.

وی تأکید کرد: از زنگنه وزیر نفت درخواست دارم تا نسبت به تعیین تکلیف و اعاده به کار کارکنان اخراجی شهرستان‌های دشتی و تنگستان از منطقه ویژه پارس جنوبی اقدام کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر نیرو اظهار کرد: ضمن پیگیری فعال کردن خط اعتباری فاینانس سدهای منطقه و تأمین اعتبار سد دیگری در منطقه دستور دهید عملیات اجرایی چند سد دیگر که مطالعات فاز دوم آنها خاتمه یافته و اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در ردیف بودجه سال جاری برای آن پیش بینی شده از طریق فراخوان و مناقصه شروع شود.

نماینده دشتی و تنگستان ادامه داد: همچنین شرکت آب و فاضلاب هر چه سریع‌تر نسبت به شروع عملیات اجرایی آب شیرین‌کن ۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی بخش ساحلی تنگستان و ۵ هزار متر مکعبی دلوار و ۶۰۰ متر مکعبی لاور ساحلی اقدام کرده تا مردم دشتی و تنگستان از تشنگی و بی آبی نجات پیدا کنند.

وی افزود: همچنین از اسلامی وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم تا با استفاده از اعتبارات سفر استانی آقای رئیس جمهور هر چه سریع‌تر نسبت به ادامه و اتمام عملیات بزرگراه بوشهر، دلوار و دیر که به علت تردد بسیار اتوموبیل‌ها و سرعت غیرمجاز خودرو‌ها به جاده مرگ معروف شده و همچنین بیشتر تصادف‌های منجر به فوت استان بوشهردر این جاده اتفاق می‌افتد، اقدام کرده و مردم بخش ساحلی شهرستان تنگستان و بنادر شهرستان دشتی را از این مصیبت نجات دهد.

شهریاری اظهار کرد: از سازمان بنادر و دریانوردی به خاطر تأمین اعتبار لایروبی و توسعه بنادر شهرستان‌های دشتی و تنگستان قدردانی می‌کنم و درخواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به شروع عملیات اجرایی توسعه بندر محمد عامری، توسعه و لایروبی بندر بالخیر، توسعه بندر صادرات مواد معدنی بندر خورشهاب و بندر لاور ساحلی اقدام کنند.

وی ادامه داد: از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقاضا دارم که هر چه سریع‌تر با کلنگ‌زنی درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان تنگستان بیمه شدگان این شهرستان را از خدمات درمانی مناسب برخوردار کند و همچنین با تأمین اعتبار مجتمع‌های ورزشی و رفاهی کارگران شهرستان‌های دشتی و تنگستان این قشر زحمت‌کش را مورد توجه قرار دهند.

شهریاری خاطرنشان کرد: از سازمان شیلات ایران درخواست دارم نسبت به اتمام عملیات بندر شیلاتی دلوار و همچنین تأمین اعتبار لایروبی بندر شیلاتی عامری اقدام شود و همچنین از وزارت ورزش و جوانان می‌خواهم نسبت به تکمیل سالن‌های ورزشی منطقه و همچنین تأمین اعتبار تکمیلی ورزشگاه شهرستان تنگستان اقدام عاجل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار