حجت الاسلام قربان پور گفت: بحران مواد مخدر تن و روان خانوده ها را مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ حجت الاسلام قربان پور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه موضوع اعتیاد گفت: بحران مواد مخدر تن و روان خانوده ها را مورد تهدید قرار داده است و هر روز در روزنامه ها، مجلات و تصاویر تلویزیون، با اصطلاحاتی نظیر بلای خانمان سوز، سوغات وارداتی، توطئه های استمعاری و بیماری فراگیر نام برده می شود.

حجت الاسلام قربان پور افزود: مسئله ی اعتیاد در جهان امروز از مسائل مهم اجتماعی است که در اغلب کشورها به مشکل عمده ای مطرح شده و کشور ما نیز از این آسیب اجتماعی در امان نمانده است و هر روز در گوشه و کنار مرز های ایران اسلامی نیز شاهد قربانی شدن افرادی در دام مواد اعتیاد آور هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در تعریف لغوی اعتیاد ادامه داد: اعتیاد از ریشه ی عاد و به معنای عادت کردن و خو گرفتن است چنانچه عادت کردن و خو گرفتن (به هر چه که باشد) به نحوی اتفاق افتد که ترک کردن و دست برداشتن از آن به قول معروف موجب مرض گردد و با ناراحتی جسمی، روحی و رفتاری همراه شود اعتیاد نام دارد و وابستگی تلقی می شود.

وی علل و گرایش به اعتیاد را در سه گروه تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: اولین علل به ساختار جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن مربوط می شوند. این دسته از عوامل خارج از کنترل فرد بوده و از گذشته های دورتر پدید آمده اند.

حجت الاسلام قربان پور بیان کرد: دسته دوم مربوط به محیط اطراف فرد و روابط اوست که افراد در درون ساختار اجتماعی و تحت تاثیر آن جریان دارند و از نوع روابطی سخن می گویند که مستعد اعتیاد هستند. عواملی همچون همنشینی و معاشرت با دوستان معتاد، وجود عضو معتاد در خانواده، روابط ناسالم خانوادگی در این دسته قرار می گیرند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی تصریح کرد: دسته‌ی سوم عوامل خُرد هستند و به ویژگی های فرد مربوط می شوند. مشکلات جسمانی و پناه بردن به مواد به عنوان معالج یا مسکن، مشکلات روانی و رفتاری، افسردگی، فقدان ایمان، افزایش و تقویت قدرت تحریک پذیری جنسی از جمله این عوامل می باشد.

وی یکی از دلایل فروپاشی خانواده را مصرف مواد مخدر زوجین دانست و در پایان خاطرنشان کرد: عللی که در تحقیقات انجام شده، بیشترین درصد را به خود اختصاص داده و عمده ترین علل اعتیاد به شمار می روند عبارتند از: معاشرت با دوستان معتاد، وجود عضو معتاد در خانواده، دسترس بودن مواد، اختلافات و نابسامانی های خانوادگی، فقر اقتصادی، نداشتن سرگرمی و تفریحات سالم، بیماری های جسمانی، بیماری روانی، بیکاری، تجربه ی دنیای نشئه گی ناشی از لذت های آنی، عدم آگاهی به مضرات مواد مخدر، اعتیاد و چهره های معروف و خرده فرهنگ موجود در محیط، تقلید، فقدان ایمان و ضعف مبانی مذهبی و نکته قابل ملاحظه این است که امروزه مافیای صحنه گردان بازار بزرگ فروش مواد مخدر صرفا با دیدگاه سود آوری و ارزش بالای اقتصادی به موضوع مواد مخدر می نگرد و به هیچ وجه از دیدگاه انسانی و آثار سوء مصرف مواد مخدر نگاه نمی کند و طبیعتا بسیاری از باندهای بزرگ مواد مخدر به جهت سود آوری موضوع قاچاق گرایش فوق العاده به توضیح کلان و خرد مواد مخدر دارند که این مطلب مبارزه جدی خاص خود را می طلبد.

انتهای پیام/ت

یکی از دلایل فروپاشی خانواده ها، مصرف مواد مخدر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.