رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سیگار عامل اصلی و یا کمکی بیش از ۵۰ بیماری و ۲۰ نوع سرطان است.

سیگار عامل اصلی و یا کمکی بیش از ۵۰ بیماری و ۲۰ نوع سرطان/ دخانیات دومین علت مرگ و میر در جهاننظری رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، گفت: سیگار عامل اصلی و یا کمکی در پیدایش بیش از ۵۰ نوع بیماری و ۲۰ نوع سرطان در بدن است.

نظری افزود: سیگار و تنباکو بعنوان دومین علل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است وآمار‌ها نشان می‌دهد نصف افراد معتاد به سیگار که رقمی در حدود ۶۵۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند در اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: آمار وحشتناک‌تر حاکی از آن است که سالانه صد‌ها هزار انسان غیر سیگاری در اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند و جوانان و نوجوانان هدف اصلی برای ترغیب به کشیدن واعتیاد به سیگار است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر مصرف سیگار از دست می‌دهند و سیگار در نوجوانان دریچه ورود به اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی است.

سالانه ۸ میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های ناشی از سیگار جان می‌دهند

محمودی، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک هم گفت: سالانه ۸ میلیون نفر به علت بیماری‌های ناشی از سیگار در دنیا جان می‌سپارند و فردی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشد، سالانه ۷۰ هزار پک به سیگار می‌زند؛ یعنی ۷۰ هزار بار سموم مختلف را وارد بدن خود می‌کند.

محمودی افزود: سالانه ۵ میلیارد تومان هزینه مصرف سیگاری‌ها است که ۳ برابر این مبلغ هزینه درمان بیماری‌ها و عوارض مصرف سیگار می‌شود.

وی اضافه کرد: از سیگار بیش از ۴ هزار نوع ماده سمی و از دود قلیان ۷ هزار نوع ماده زیان‌آور جدا شده است و هر بار مصرف قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که مصرف دخانیات هر ۶ ثانیه یک قربانی می‌گیرد.
۳۱ ماه می‌مصادف با ۱۰ خرداد سالروز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.