وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای مذاکرات مربوط به شرکت مخابراتی چینی هواوی را از مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن جدا دانست و آن را موضوعی امنیتی خواند.

منوچین: مذاکرات تجاری سوای از مذاکرات شرکت هواوی استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی مذاکرات مربوط به شرکت چینی هواوی را موضوعی کاملا مربوط به امنیت ملی دانست و گفت این مذاکرات از گفتگوهای تجاری کاملا جداست.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین تاکید کرد قرار گرفتن شرکت مخابراتی هواوی در فهرست تحریمی آمریکا ارتباطی با جنگ تجاری در جریان واشنگتن و پکن ندارد. منوچین به سی‌ان‌بی‌سی گفت: آن‌ها (مذاکرات هواوی) از مذاکرات تجاری سوا هستند. هم ما و هم چین این مسئله را در مذاکرات مشخص کردیم. این موضوعات از هم جدا هستند و نباید به موضوع تجاری مرتبط شوند.

وزیر خزانه داری آمریکا پیشتر نیز اعلام کرده بود محدودیت‌های شرکت هواوی تنها در صورت دریافت تضمین‌های خاص از سوی چین، قابل لغو خواهد بود. منوچین یادآور شد در پیشبرد مذاکرات تجاری و در صورت دریافت برای ضمانت‌های خاص از سوی چین، شاید رئیس جمهور برخی معافیت‌ها را برای شرکت هواوی قائل شود.

منوچین همچنین روز شنبه در حاشیه نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بیست در شهر فوکوئوکا به خبرنگاران اعلام کرد واشنگتن آماده ادامه مذاکرات تجاری با پکن است، اما هرگونه توافق بالقوه منوط به دیدار سران دو کشور در اواخر ماه جاری [ژوئن]خواهد بود.

پیش بینی می‌شود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز‌های ۲۸ و ۲۹ ژوئن همزمان با نشست گروه بیستدر اوزاکا با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند. وزیر خزانه داری آمریکا افزود: انتظار داریم پیشرفت اصلی در دیدار سران دو کشور در نشست گروه بیست حاصل شود.
ترامپ روز ۶ ژوئن اعلام کرد پس از نشست گروه بیست در خصوص اعمال تعرفه‌های جدید علیه کالا‌های وارداتی چین به ارزش ۳۲۵ میلیارد دلار تصمیم می‌گیرد

واشنگتن در اواسط ماه مه امسال در اوج تنش تجاری میان آمریکا و چین و افزایش متقابل و تنبیهی تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌ها و محصولات وارداتی از یکدیگر، از قصد خود برای قرار دادن شرکت ارائه‌کننده خدمات مخابراتی و ارتباطی هواوِی (Huawei) در فهرست شرکت‌های مظنون خبر داد که فروش فناوری به آن‌ها ممنوع اعلام شده است.

آمریکا از این نگران است که شرکت‌های چینی از فناوری آمریکایی که به آن‌ها فروخته می‌شود برای اهداف جاسوسی استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار