رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در مورد بیماری هاری هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی تمام پستانداران را درگیر می‌کند و مخزن این بیماری در طبیعت گوشت خواران وحشی است.

وی افزود: بیماری هاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و معمولا از طریق ترشحات آلوده مخصوصا بزاق منتقل می‌شود و مهمترین علامت آن از بین رفتن ترس و از دست رفتن حرکات ارادی حیوانات است.

بماندشتی علائم کلی بیماری در حیوان را تغییر رفتار عنوان کرد و گفت: این بیماری به دو شکل در حیوان دیده می‌شود شکل خشمگین یا دیوانه که در این نوع از بیماری حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات حمله می‌کندو شکل فلجی که حیوان فلج و آرام شده و معمولا در یک گوشه پناه می‌گیرد و در هر دو صورت حیوان قادر به بلع آب و غذا نیست.

بماندشتی افزود: این بیماری در انسان و حیوان درمان ندارد و تنها راه کنترل آن اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن واکسیناسیون است.

وی کنترل جمعیت حیوانات ولگرد بدون صاحب از جمله سگ و گربه را از دیگر راه‌های پیشگیری از هاری عنوان کرد و گفت: متولی این کار در شهرها، شهرداری‌ها و در بخش‌ها و روستا‌ها بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

وی افزود: همچنین در صورت گزش و جراحت در دام‌های اهلی (گاو، گوسفند، بز) این حیوانات تا مدت ۴۸ ساعت قابل کشتار بوده و گوشت آن‌ها بعد از بازرسی در کشتارگاه و رعایت ضوابط بهداشتی و حذف موضع گزش قابل مصرف است، در غیر اینصورت دام باید تا شش ماه قرنطینه و در صورت عدم بروز علائم هاری قابل کشتار است.

بماندشتی به کلیه شهروندان و روستاییان  توصیه کرد: در صورت نگهداری سگ گله یا نگهبان هرچه سریعتر نسبت به مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان و واکسیناسیون حیوان خود در برابر بیماری هاری و دادن ضد انگل به صورت دوره‌ای اقدام کنند و همچنین با اکیپ‌های دامپزشکی در سطح روستا‌ها همکاری نمایند.

انتهای پیام/ی

سگ های گله واکسینه شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار