رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگ یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، به همین منظور کلاس‌های آموزشی در کشتارگاه دام شهربابک برگزار شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی تب کریمه کنگو در شهربابکاسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان در رابطه با کلاس‌های آموزشی در کشتارگاه دام بیان داشت: با توجه به اینکه در فصول گرم سال شرایط برای شروع تزاید و تکثیر کنه‌ها به عنوان ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو فراهم می‌شود دوره کلاس‌های آموزشی در کشتارگاه دام شهرستان و روستا‌های تابعه شهربابک برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره‌های آموزشی در خصوص بیماری مذکور و راه‌های پیشگیری و مقابله با بیماری توضیحات لازم ارائه شد.

اسدی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf) را یکی از بیماری‌های حاد و مشترک بین انسان و دام برشمرد و افزود: این بیماری از طریق گزش کنه آلوده، کشتار غیرمجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده و یا خون و مایعات بدن دام آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود.

وی گفت: بیماری تب خونوریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است که در دام هیچگونه علایمی ندارد، اما برای انسان بسیار خطرناک است.

این مقام مسئول دامداران، چوبداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه و تمام افرادی که به نحوی با دام یا محصولات خام دامی سروکار دارند را جزو گروه‌های در معرض خطر بیماری عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک جداسازی محل نگه داری دام از محل زندگی، بهسازی جایگاه نگهداری دام، سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام، تدابیر لازم جهت محافظت از گزیده شدن توسط کنه ناقل، پرهیز از کشتار غیرمجاز دام و عدم خرید گوشت از این مراکز را از جمله راه‌های مقابله و پیشگیری از این بیماری برشمرد.

وی تصریح کرد: نگه داری لاشه دام کشتار شده پس از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی سبب ایجاد جمود نعشی و کاهش pH سبب از بین رفتن ویروس می‌شود که بعد از این مدت می‌توان گوشت را مصرف کرد.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار