به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اکثر افرادی در که در دنیای دیجیتال امروز در حال فعالیت هستند با سئو و بازاریابی های مختلف دیجیتالی همانند بازاریابی محتوایی آشنا هستند، اما ایا می دانستید؛ سئو و بازاریابی محتوا به مقدار بسیار زیادی باهم همپوشانی دارند؟!
این موضوعی است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به آن بپردازد.
بازاریابی محتوا (Content marketing) در واقع به نوعی از بازاریابی گفته میشود که؛ به فرایند تولید و به اشتراکگذاری محتوایی که سبب حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید بپردازد. این محتوا و اطلاعات میتواند به انواع مختلفی، چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العملها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.
بیشتر بخوانید: بازاریابی دیجیتال دقیقا یعنی چه؟! +معرفی روشها و مزایا
بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی محسوب می شود که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شدهاست. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند و این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت میگیرد.
جالب است بدانید؛ بازاریابی محتوادر سال ۲۰۱۹ دارای ویژگیهای خاصی خواهد بود که از جمله آن میتوان به نوع خاص اشاره کرد:
هدف از تولید این محتوا این است که به مخاطبین خود یک کار و مهارتی را آموزش دهید.
هدف شما از تولید محتوای این چنینی این است که به مخاطبین خود مهارتی تازه بیاموزید یا نوع دید جدیدی را به آنها معرفی کنید یا شاید بتوانید در تصمیمات به آنها کمک کنید.
احساسات از قبیل خنده و شادی ارزش محسوب میشوند و در محتوای سرگرم کننده نقش مهمی دارند.
بیشتر بخوانید: کسب نتایج بهتر در موتورهای جست و جو
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی، چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی است و میتوان آن را بصورت زیر تعریف کرد: سئو (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست! بلکه، آنها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شدهاند. سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست.
بیشتر بخوانید: سئو حرفهای / بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) به زبان ساده
این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد. باید بدانید که؛ سئو فرآیند سادهای نیست که به راحتی پیادهسازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغییر مداوم الگوریتمهای رتبهبندی خود غیر قابل پیشبینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیتهایی است که توسط سئوکار انجام میشود. الگوریتم رتبهبندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبهبندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو میبایست مهمترین این معیارها را جهت پیادهسازی موفق سئو بدانند.
SEO و Content Marketing (بازاریابی محتوا) را می توان، در کنار هم، کاملکننده هم و دوست یکدیگر دانست.
اما شاید بپرسید چرا؟
رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا را از یک منظر دیگر هم میشود نگاه کرد: سئو تقاضا میآفریند و بازاریابی محتوا به این تقاضاها پاسخ میگوید. واضح است که سئو بدون محتوا معنایی ندارد. شما به واژهها، کلمات کلیدی، مقالات، عکس و فیلم و ... نیاز دارید تا بتوانید حرفی از سئو به میان آورید. به قول یک کارشناس، سئو یعنی کلمات کلیدی، و بازاریابی محتوا یعنی استفاده از این کلمات کلیدی.
بیشتر بخوانید: تگ یا برچسبگذاری در سایت چیست؟/ بایدها و نبایدهای تگگذاری
کلمات کلیدی، تحقیق در مورد آنها، بهینهسازی آنها و ردگیری این کلمات طلایی، سئو را تشکیل میدهد. حال پاسخ به این سؤال که «چگونه میتوان از این کلمات کلیدی استفاده کرد؟» میشود بازاریابی محتوا. تنها راه برای استفاده از کلمات کلیدی این است که شما آنها را بهصورت استراتژیک در محتوای خود بهکارگیرید.
برخلاف تصور عدهای که گمان میکنند سئو و بازاریابی محتوا جدا از هم و کاملاً متفاوت و متمایز از یکدیگرند، این دو درهمتنیدهاند. سئو و بازاریابی محتوا به مقدار زیادی باهم همپوشانی دارند. البته میان سئو و بازاریابی محتوا تفاوتهایی نیز وجود دارد و بهعبارتدیگر این دو را میتوان از هم متفاوت دانست ، و واقعیت هم همین است، اما از این سخن نمیتوان چنین نتیجه گرفت که این دو باهم در تعارض و دشمنی هستند! بهعنوانمثال، سئو محدود و فنیتر، اما بازاریابی محتوا گسترده و جامعتر است.
البته اگر دقیقتر نگاه کنیم، درمییابیم که سئو چیزی بیشتر از تولید محتوا، وبلاگ نویسی و کلمات کلیدی است. سئو به معنای، بهینهسازی robots.txt، بهینهسازی متادادهها، استفاده از تگهای مناسب و یک سری مسائل فنی ازایندست. این بهینهسازیهای فنی، کار را برای بازاریابی محتوا آسان میسازد. یعنی این بهبودها در خدمت ترویج مطالب و محتواهای سایت است و بهبود تجربه کاربر را به دنبال دارد. به همین خاطر است که بازهم تأکید میکنم ارتباط میان سئو و بازاریابی محتوا ناگسستنی است.
جالب است بدانید؛ اصولاً گوگل محتواهای جدید را دوست دارد، هرکس که با سئو سروکاری دارد، میداند محتواهای جدید بهسرعت ایندکس میشود و در صفحه پاسخ جستجوگرها رتبه بالایی نسبت به محتواهای قدیمی و کمارزشتر، پیدا میکند.
بیشتر بخوانید: برند چیست و چطور میتوان یک برند موفق داشت؟ / معرفی برندینگ و انواع آن
یک سئوی خوب یعنی بیرون دادن منظم و سازمانیافته محتوا، بیرون دادن منظم و سازمانیافته محتوا هم یعنی اینکه شما در حال بازاریابی محتوا هستید، و این کار را بهخوبی انجام میدهید. و در آخر می توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که؛ بازاریابی محتوا یک فعل معلوم است با یک عملِ در حال انجام؛ یعنی اینطور نیست که شما یکبار آن را انجام دهید و دیگر تمام شود، بلکه فرایندی ادامهدار است و استمرار مییابد. بازاریابی محتوا و سئو دو بال یک پرندهاند.
وبمسترها، صاحبان صنایع و مدیران کسبوکارها برای موفقیت در این زمینه، هم باید به سئو توجه نشان دهند و هم با فوتوفنهای بازاریابی محتوا بهخوبی آشنا باشند.
انتهای پیام/