به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ، در حال حاضر اگر اتومبیل نداشته باشید برای حمل و نقل با وسیله نقلیه دو راه دارید، استفاده از روشهای سنتی مثل گرفتن آژانس و یا روشهای نوین اینترنتی مانند
تاکسی یاب ها! انتخاب با شماست!
اگر دوستان و همکارانتان نیز از این روشها استفاده کرده اند با پرس و جویی از آنها و در نهایت با کنار هم گذاشتن پاسخ ها، مقایسه دو روش و سفرهای اولیه رایگان برای جلب اعتماد مخاطبان، این کسب و کارهای اینترنتی هستند که پیروز این میدان میشوند.
خدماتی از این دست مانند: تعمیر وسایل، سفارش مواد غذایی، فروش کالا وحتی آموزش آنلاین همه و همه فعالیتهایی هستند که شاید بسیاری از آنها به چشمتان خورده باشد و با تبلیغاتی که در نگاه اول نظر مخاطب را جلب میکند خدمات خود را به مخاطبان بیشتری نشان میدهند مثل تبلیغ ترغیب کنندهای با این عنوان: ((خبر خوش برای تنبل ها! تحویل نان داغ صبحانه درب منزل))
افراد بسیاری هستند که ایده وفکرخلاقانهای در جهت ایجاد اشتغال داشته، چه بسا به دلیل محدودیتهای مالی و جسمانی فضای مناسبی را برای پیاده سازی ایدههای خود نیافتند و آنها را به گوشهای از اعماق ذهن خود سپرده، به امید آنکه شاید بتوان روزی آن را اجرا و معرفی کرد.
حال باتوجه به روند سریع رشد تکنولوژی، این سوال پیش میآید که چگونه ایده ها، محصولات و خدمات خود را میتوان درفضای اینترنت به مخاطبان عرضه کرد وبرای شروع فعالیت خود چه روند قانونیای را باید پشت سر گذاشت؟
دراین رابطه با کارشناس فناوری اطلاعات برای راه اندازی یک کسب و کاراینترنتی موفق باب گفتگو را باز کردیم.
راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق چگونه است
فرامرز هادی پور، کارشناس
فناوری اطلاعات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد؛ درباره راه اندازی یک کسب و کاراینترنتی موفق می گوید: یکی از راههای کسب درآمد سریع و بدون نیاز به سرمایه گذاری بالا راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی است که اکثر آنها نیز ابتدا از خانهها آغاز میشود و سپس رشد کرده و تبدیل به شرکتهای بزرگ میشوند.
وی می افزاید: طبق گزارشهای انجمن جهانی اقتصاد، تکنولوژی، تحولات شغلی زیادی ایجاد کرده، اما همزمان شغلهای جدید بوجود میآیند و در آیندهای نه چندان دور بسیاری از شغلهای کنونی جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی میدهند.
کارشناس فناوری اطلاعات می گوید: پس از اینکه خطوط نسل ۳ و ۴ در اختیار مردم قرار گرفت، ایدههای نوین کسب و کار و استارتاپهای زیادی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کردند که بسیاری از مشاغل را از حالت سنتی به مدرن تبدیل میکنند.
هادی پور اظهار میکند: درحال حاضر نیز بسیاری از ادارات دولتی، نهادها و بانکها نیز خدمات خود را در بستر اینترنت به مشتریان خود عرضه میکنند مثل موبایل بانکها که استفاده از آنها دربین مردم رواج پیدا کرده است.
جایگاه کسب و کارهای الکترونیکی در خراسان رضوی
مشاغل اینترنتی که در کشورمان در حال گسترش و با روشهای متفاوت، اعتماد مخاطبان بسیاری را جلب کرده اند، شیوهای نوین از مشاغل را در کشورمان نوید میدهند، در این میان استان خراسان رضوی با کسب جایگاه دوم در این حوزه، افقهای وسیع تری را برای دستیابی به پیشرفتهای روزافزون، کسب و کارهای اینترنتی دنبال میکند.
محمد سنجری، مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد؛ با بیان اینکه استان خراسان رضوی رتبه دوم کشور را به لحاظ کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیک دارد میگوید: استان در خصوص کسب و کار اینترنتی جایگاه خوبی را در کشور دارد و این حوزه به سرعت در حال گسترش است.
وی میافزاید: در چارچوب اجرای طرح تکاپو در حوزهی فناوری اطلاعات ۷۵۰ میلیارد در استان سرمایه گذاری شده که نتیجه آن ایجاد ۲۲ هزار فرصت شغلی بوده است.
مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دررابطه با کسب و کارهای اینترنتی میگوید: این نوع از کسب وکارها که فعالیت آنها مبتنی برپتانسیلهای اینترنت است را میتوان برای بهبود فعالیتهای یک بنگاه استفاده کرد. این مشاغل بدون نیاز به سرمایه گذاریهای زیاد مانند مکان فیزیکی، انبار، مجوزو... به راحتی به مصرف کننده و مشتری پایانی دست پیدا میکنند.
سنجری دربارهی تعداد فرصت شغلی این کسب و کارها در استان میافزاید: در سامانهی نماد اعتماد الکترونیک دوهزار و ۲۷۹ ثبت شده است که بیشترین اشتغال ایجاد شده مربوط به دانش آموختگان حوزه فناوری اطلاعات میباشد.
مجوزهای کسب وکار اینترنتی
وی در ادامه میگوید: برای راه اندازی کسب و کار دراین حوزه به دوسته مجوز نیاز است: مجوزهای عمومی و مجوزهای اختصاصی مرتبط با هرصنفی که قرار است کسب و کار در آن حوزه اجرایی گردد.
مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین حوزه فعالیت در استان خدماتی است معتقد است: سرعت توسعه کسب و کارهای اینترنتی به اندازهای زیاد است که بسیاری از کارشناسان آیندهی بهتری را برای آن متصور هستند.
سنجری در ادامه میگوید: درآینده با افزایش فروش در بستر اینترنت همه به این نتیجه میرسند که سهم بیشتری از مشتریانشان را در فضای مجازی جستجو کنند و حضور گسترده تری در این حوزه داشته باشند؛ بنابراین مباحثی مثل بازاریابی اینترنتی بسیار بیشتر به چشم خواهد خورد و صاحبان کسب و کارناگزیر هستند کسب و کارشان را به این صورت توسعه دهند.
وی تصریح میکند: با توجه به اینکه نظارت به شرکتهایی که قصد ارائه خدمات از طریق فضای مجازی را دارند به بهترین نحو صورت میگیرد کمترین میزان شکایت از سوی مردم در این استان است که نشانگر رضایت عمومی مردم از این نوع کسب و کارها دراستان خراسان رضوی میباشد.
حمایت از کسب وکارهای اینترنتی
مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دربارهی تسهیلات ارائه شده برای حمایت از حوزه ICT میگوید: مواردی در بند ج. تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ است که در صورت تامین منابع با محوریت ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل پرداخت است.
سنجری میافزاید: در بند الف. تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ نیز، پیش بینی منابعی برای ایجاد اشتغال دیده شده است که درصورت ابلاغ آنها به استانها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل پرداخت میباشد.
فروش اینترنتی کالا
محمد امین نصرتی یکی از کسانی است که کسب و کار سنتی خود را در حوزه آثار هنری در قالب فروش اینترنتی به مشتریان عرضه میکند. وی از سال ۱۳۹۲ تصمیم میگیرد که کسب و کار خود را اینترنتی کند و فروش آنلاین اینترنتی داشته باشد.
وی درباره میزان فروش خود از زمان اینترنتی شدن کسب و کارش میگوید: زمانی که فروش حضوری داشتم به علت محدودیت عرضه محصولات آثار هنری، توسط گروهی اندک از علاقهمندان دیده میشد، اما در حال حاضر علاوه برافزایش قابل توجه فروش، حتی از سایر کشورها مشتری داشته وتوانسته ام تجربیات خود را در فضای مجازی با علاقهمندان به اشتراک بگذارم.
گام به گام راه اندازی کسب و کاراینترنتی
۱. ایده اولیه وشناخت دقیق مشتریان
فرامرز هادی پور کارشناس فناوری اطلاعات درباره ایده اولیه کسب و کارهای اینترنتی میگوید: درابتدا باید به این مسئله توجه شود که آیا ایده اولیه با نیاز مشتریان منطبق است یاخیر؟ آیا نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را پا سخ میدهد؟
وی درادامه میگوید: اگر ایده شما نیز نیاز قشر کمی از مشتریان را برطرف میسازد بهتر است برای تکمیل شدن آن قدم بردارید که میتوان به متخصصان همان حوزه کسب و کار و ایده مراجعه و مشورت بگیرید.
هادی پور میافزاید: مشورت با متخصصان خبره برای پرورش دادن ایده اولیه یکی از مهمترین گامهای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی میباشد.
۲. طراحی سایت
هادی پورمی گوید: اولین گام برای معرفی محصول، خدمات و ایده خود، لازم است باتوجه به کسب و کارتان سایتی را طراحی کنید. در ابتدا باید هاست و دامنه را از شرکتهای مربوط به این خدمات خریداری کرده و نام دامنه را با توجه به حوزه کاری خود انتخاب کنید.
۳. بازاریابی محتوا
کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است: یکی از بهترین روشها برای افزایش بازدید واقعی سایت استفاده از بازاریابی محتوا است.
بازاریابی محتوا؛ یعنی تولید محتوا در راستای رفع نیاز مخاطبان تان. هنگامی که بتوانید به خوبی نیازهای مخاطبانتان را شناسایی کنید ودر راستای رفع نیاز آنها تولید محتوای سودمند داشته باشید باعث میشود به کسب و کار شما جذب شوند.
۴. استفاده از شبکههای اجتماعی
هادی پور میگوید: فراگیر شدن استفاده از رسانههای اجتماعی موبایلی در اقشار مختلف مردم سبب شده یکی ازبهترین گزینهها برای جذب مخاطب باشد.
وی درادامه میافزاید: مهمترین زمانی که در سایت خود مطالب و خدمات مورد نیاز مخاطبان را قرار میدهید با لینک دهی مناسب به شبکههای اجتماعی برای ارتباط مستقیم با مشتریان، باعث میشوید خدمات و محصولات شما بیشتر دیده شود و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است: فعالیت مستمردر سایت و رسانههای اجتماعی موبایلی باعث میشود که مخاطب بیشتری را جذب کرده البته به شرط آنکه کیفیت محتوا برای سایتهای وبلاگ، کیفیت محصولات و قیمتها رعایت شود.
۵. تبلیغات دربستر اینترنت
هادی پور میگوید: برای تبلیغات، از خود اینترنت کمک بگیرید! با جستجوی ساده از موضوع کسب و کاردر اینترنت به راحتی میتوانید سایت هاو حتی نرم افزارهای مرتبط تبلیغاتی و تخصصی حوزه کاری را پیدا کرده که بعضی رایگان وبرخی دیگر با پرداخت مبلغی، لینک سایت ویا تبلیغ نرم افزار را دربسترخود قرارمی دهند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که انجام دادن به ایدههای ناب کارآفرینی بخصوص کسب و کارهای نوین اینترنتی چندان کارآسانی نیست، اما بستر جهان گستر اینترنت راه را برای این مشاغل در راستای اهداف خود برای برندسازی وحک شدن در ذهن مخاطبان تسهیل میکند و فضای مجازی در حکم ابزار قدرتمندی است که به یاری کسب و کارها میآید.
انتهای پیام//ز. م
گزارشگر: زهرامعتمدی راد
هدف من راه اندازی سوپر مارکت و سبری فروشی نیست.
هدف من رامد میلیاردی هست در ایران یا هر کشوری دیگه.
ضریب هوشی من به من میگه کسبو کار به مشتری بستگی داره اگه مشتری باشی پول داری ولی اگه خودت باشی به گدایی میفتی.منظورم این هست که ما همان چیزی هستیم که مشتری میخواد نه خودمان.
در کل کسب و کار یعنی مشتری مداری.
چون جیب ما ا مشتری پر میشه.احترام به مشتری اون رو سمت ما میکشونه.باید طوریباشیم که مشتری ما رو انتخاب کنه نه رقبا رو.
در کل مشتری باش تا پول دار شی این شعار منه.