معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: ۴۸ برنامه برای کنترل آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت، اعتیاد وطلاق طراحی و تدوین شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، حجت الاسلام محمد حیدری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به تدوین ۴۸ برنامه برای کنترل آسیب‌های اجتماعی گفت: توهین به عنوان یکی از مصادیق برجسته خشونت، جزو ۱۰ اتهام اول پرونده‌های قضائی است و در رتبه‌های بعدی ضرب و شتم، کودک آزاری، همسر آزاری و قتل عمد قرار دارند.

حجت الاسلام حیدری افزود: برای پیشگیری از خشونت ابتدا به صورت آزمایشی جامعه هدف در استان شناسایی و کارگاه‌های مختلف آموزش مهارت‌های زندگی از جمله تاب‌آوری و ارتقای صبر و شکیبایی برای آن‌ها برگزار شد.

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی به صورت گسترده‌ای دامن گیر جامعه شده است، اضافه کرد: با توجه به تنوع مصرف مواد مخدر و هدایت مصرف مواد از مردان به سمت بانوان باید با عزم ملی و همگانی برای اطلاع رسانی در زمینه بهداشتی، قضائی و حقوقی، مددکاری و اجتماعی اقدام کرد و با احساس مسئولیت همگانی برای مقابله با پدیده اعتیاد وارد عمل شد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه طبق دستورالعمل جدید نباید معتادان را به زندان‌ها فرستاد، اما زندانیان مواد مخدر، حدود یک سوم زندانیان را تشکیل می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین خاطر نشان کرد: در همین زمینه برای کاهش بازگشت معتادان به زندان‌ها تفاهم نامه‌ای با کمک ۹ نهاد و سه دانشگاه برای اجرای آئین نامه پس از خروج معتادان از مراکز درمانی امضا شد که طبق آن ۱۲ وظیفه برعهده دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد، نیروی انتظامی و دادستانی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی استان طلاق است که علت تشکیل نیمی از پرونده‌های آن به اعتیاد زوج‌ها باز می‌گردد.

این مسئول قضائی اظهار داشت: اعتیاد در جامعه ریشه دوانده است و باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های جامعه از جمله رسانه‌ها برای پیشگیری از آن اطلاع رسانی کرد.

وی با اشاره به اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (طرح نماد) افزود: این طرح در سال گذشته در ۱۵۷ مدرسه استان با محوریت محله، کلاس و مدرسه با جامعه هدف دانش آموزان، معلمان و اولیا اجرا شد.

حجت الاسلام حیدری گفت: هدف این طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یا درمان سریع و به موقع آن‌ها در جامعه هدف است که نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) افزود: این سامانه بر اساس اصل هشتم قانون اساسی برای امر به معروف و نهی از منکر به صورت الکترونیکی طراحی شده است و مردم می‌توانند از مسائل پیش افتاده مانند اختلال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تا موضوعاتی مانند اختلاس، ارتشا و جرایم اقتصادی را در این سامانه به صورت مستند گزارش کنند.

انتهای پیام/ک

توهین جزو ۱۰ اتهام اول پرونده‌های قضائی است

برچسب ها: دادگستری ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار