سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار را ضروری دانست.

مجید بهادری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار از طریق حذف بوته‌های آلوده هنگام وجین را در کاهش آلودگی‌های نسل دوم ضروری دانست.

وی با اشاره به بازدید‌های میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی از مزارع شالیزاری در شهرستان‌های بابل و آمل، گفت: آلودگی مزارع به کرم ساقه خوار برنج با شدت و ضعف‌های مختلف همراه است، اما بیشترین آلودگی در مزارعی مشاهده شد که در اطراف آن میزبان‌های زمستانه کرم ساقه خوار از تراکم بالایی برخوردار است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سارمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در حال حاضر بیولوژی کرم ساقه خوار در مرحله لارو‌های سن یک و دو بوده که با توجه به تعیین زمان‌های صورت گرفته برای شهرستان‌های مرکزی، بهترین زمان مبارزه با کرم ساقه خوار در مزارع شالیزاری، حداکثر طی هفته جاریخواهد بود.

بهادری گفت: بازدید‌های کارشناسی روزانه و پایش آفات و بیماری‌ها از سوی کارشناسان حفظ نباتات و پهنه در مزارع برنج، بویژه در اراضی پیش نشا برای اطلاع دقیق از بیولوژی، تعیین سطح زیان اقتصادی، هدایت و راهنمایی بهره برداران برای کنترل مطلوب آفت کرم ساقه خوار به منظور مدیریت تلفیقی با الویت کنترل بیولوژیک و روش‌های کنترل غیر شیمیایی و استفاده از سموم کم خطر الزامی است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، افزود: اطلاع رسانی برای انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار از طریق حذف بوته‌های آلوده و بوته‌هایی که غلاف برگ آن‌ها طلایی یا قهوه‌ای شده است هنگام وجین در کاهش آلودگی‌های نسل دوم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی بازدید مستمر از فروشگاه‌های سموم منطقه برای اطلاع از میزان موجودی و کیفیت سموم مورد عرضه در فروشگاه‌ها و پیشگیری از عرضه سموم غیر استاندارد از سوی افراد سودجو را مورد تاکید قرار داد.

بهادری گفت: برای کنترل کیفی سموم مورد مصرف علیه کرم ساقه خوار، در مزارع شالیزاری حومه هر مرکز جهاد کشاورزی، حداقل یک تا دو مزرعه انتخاب و قبل از مبارزه شیمیایی، درصد آلودگی مشخص و پس از گرانولپاشی (سمپاشی) دو مرحله به فاصله هفت و ۱۴ روز بعد تاثیر سموم مورد استفاده ارزیابی قرار گیرد.

انتهای پیام/ م

شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار