رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان وضعیت پرنده "میش مرغ" را نگران کننده اعلام کرد.

رحیم عبدالکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،وضعیت پرنده "میش مرغ" را نگران کننده عنوان کرد و تسریع در اجرای برنامه عملیاتی "میش مرغ" را تنها راه احیای این پرنده در حال انقراض دانست.

به گفته عبدالکریمی برنامه عملی میش مرغ در سازمان محیط زیست کشور تصویب شده و شامل خرید زمین کشاوری، تجهیز یگان حفاظت و تکثیر مصنوعی می‌باشد.

او تاکید کرد: "اگر تمهیدات اساسی و علمی با پشتوانه اجرایی برای این پرنده ارزشمند اندیشیده نشود، آینده مبهمی به مانند گونه‌های شاخص کشوری از جمله شیر ایرانی و ببر مازندران برای میش مرغ در انتظار خواهد بود. "

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان جمعیت این گونه با ارزش در کشور را بین ۳۰ تا ۳۵ فرد تخمین زد و تاکید کرد که این آمار به لحاظ اکولوژیکی به معنای به صدا در آمدن زنگ خطر انقراض این گونه در ایران است.

میش مرغ (چێرگ) از راسته درسانان، خانواده هوبره، از جنس «Otis» و جزء بزرگترین پرندگان گیاه خوار به شمار می‌رود که با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است؛ این پرنده در حال حاضر با درجه حفاظتی آسیب پذیر در لیست سرخ (IUCN) قرار دارد.

دشت «سوتاو» یک پهنه تپه ماهوری به وسعت ۴۰۰ هکتار را در روستای حمامیان از توابع بوکان شامل می‌شود و سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از این نوع پرنده نادر است. این منطقه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان پناهگاه میش مرغ اعلام شده است.
 
انتهای پیام/م

 

بوکان زیست گاه اصلی میش مرغ

 
برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.