نمکی با تاکید بر نقش نخبگان در کشور گفت: شناسایی نخبه فقط در مدرسه و دانشگاه نیست و باید آن را پیش از این دوران بشناسیم.

شناسایی نخبگان در دانشگاه و مدرسه نیست/ عدالت نیست که حقوق کارگر با نخبه یکسان باشدبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت درمراسم افطاری ویژه دانشجویان استعداد‌های درخشان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: همواره  انتظار نخبگان کشور از دولت و انتظار مردم و دولت از نخبگان وجود دارد و معتقدم که دولت‌ها و نظام‌ها باید نخبگان را شناسایی کنند.

وی ادامه داد:  به نظربنده  شناسایی نخبه در دانشگاه و مدرسه نیست و ما باید نخبگان را در خانواده‌ها شناسایی کنیم؛ نخبگانی داریم که به دلیل فقر و دیگر مشکلات شناسایی نمی‌شوند بنابراین مسیر زندگی‌شان  تغییر می‌کند البته  زیرا فقر عامل رشد نیست و محرومیت مانعی برای آن می‌شود.

نمکی بیان کرد: وظیفه حکومت‌ها این است که به جای نخبه کشی نخبه شناسی کنند و در این هنگام باید مسیر را برای این افراد باز کنند تا نخبگان در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید مسیر پیشرفت را فراهم کنیم وگرنه نخبگان در مسیر راه پیاده و منصرف می‌شوند و البته معتقدم که باید نخبه نوازی کنیم، زیرا بانخبگان یک مملکت نمی‌توان مانند افراد عادی رفتار کرد، عدالت در کشور این نیست که همه را با یک چشم ببینیم و حقوق کارگر با نخبه یکسان باشد.

کوچ نخبگان بر اثر غفلت از آنها

نمکی گفت: اگر ما به جای نخبه نوازی آنها را خدای نکرده نادیده بگیریم آنها از کشور  مهاجرت می‌کنند، برای ماندگاری نخبگان در کشور باید زیر ساخت‌های لازم را باید فراهم کنیم چراکه  اگر نخبگان قدر و منزلت نداشته باشند هیچ نخبه‌ای در کشوری باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های نخبگان در وزارت بهداشت در حال تدوین است؛ گفت: این سیاست‌ها  باید به بنیاد ملی نخبگان ارائه و سپس به تصویب برسد.

وزیر بهداشت بیان کرد:  باید شناسایی نخبگان انجام و زیر ساخت‌های حرکت و رشد نخبه در کشور فراهم شود و معتقدم که نباید این استعداد خدادادی را هدر ندهیم  بلکه باید به عنوان امانت الهی به شکل پاکیزه از آن نگهداری کنیم.

دانشنامه‌های دانشجویان نباید فقط ارزبری داشته باشد

نمکی ادامه داد: دانشنامه‌های دانشجویان نباید ارزبری داشته و در قفسه‌های کتابخانه‌ها خاک بخورند بلکه باید این دانشنامه‌ها منتهی به شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان شود.

وی افزود: از دانشجو‌ی نخبه باید به عنوان یک ابزاری کارا در کشور استفاده شود اما متاسفانه ساختار ما تبدیل به وضعیتی شده است که در نظام بروکراتیک تنه بزرگ و مغز آن کوچک است ؛ اگر تحولی در نظام اجرایی کشور ایجاد نکنیم حتما به بن بست می‌خوریم و معتقدیم که راه را برای نخبگان باید باز کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه  نباید محدودیتی برای حضور نخبگان در کشور ایجاد کنیم، افزود: لاستیک تراکتور ساخته‌ایم  درحالی که اکثر ماشین‌های مورد استفاده ما پژو و پراید است.

نمکی بیان کرد: آشنایی با نظام ارائه خدمت کم است و دانشجویان باید جامع نگر باشند و برای رزیدنت‌ها ضریبی را قائل می‌شویم؛ نمی‌توانیم جلوی رشد نخبگان بگیریم، اما باید فکری به حال حجم دانشجویان ارشد کنیم.

عقب‌تر از شاخص‌های سلامت دهان و دندان جهانی  هستیم

وزیر بهداشت بیان کرد: در زمینه آموزش دندانپزشکی دچار مشکلاتی هستیم، زیرا بسیاری از این افراد جامع محور نیستند و تا زمانی که دندان پزشک‌ها از یونیت خود را جدا نکنند دندان پزشک به معنای واقعی نمی‌شوند؛ امروزه سلامت دهان و دندان در کشور مورد کم توجهی است و  از شاخص‌های سلامت دهان عقب هستیم.

وی افزود: امروزه ۳۶۰۰ دندان پزشک در بخش دولتی در حال فعالیت هستند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در کشور داریم که باید سلامت دهان و دندان شان حفظ و از هر گونه پوسیدگی دندان‌های آن‌ها پیشگیری کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه باید استاد با کیفیت در کشور بیشتر شود، افزود: یک متخصص بالینی باید نیازمتدی خودش را به داروسازی بالینی حفظ کند که در این صورت قطعا موفق‌تر هستیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در زمینه سهمیه ایثارگران باید بگویم که این افراد بر گردن ما حق دارند و برای موضوع سهمیه‌ها در حال پیدا کردن راهکاری هستیم تا  حقوق دانشجویان حفظ شود.

تابع گفتمان با دنیا و برجام  هستیم

وی  با اشاره به شرایط فعلی کشور اظهار کرد: اکنون یکی از سخت‌ترین شرایط است و دشمن و هم پیمانانش فشار زیادی را به ایران می‌آورند تا  در برابر خواسته‌های آن‌ها زانو بزنیم و معتقدم که هیچ چیزی بدتر از حقارت و ذلت پذیری دشمنان کشورمان نیست.

وزیر بهداشت گفت: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم با نفت زیر ۳۰ دلار بدهی‌های نفت بالای ۱۳۰ دلار دار با برنامه ریزی درست پرداخت کرده ام؛ امسال مصارف حداقلی ما معلوم و منابع حداقلی ما نامشخص است، اما از زمان جنگ کشور را در شرایط سخت اداره کرده‌ایم؛  اکنون به دلیل فشار آمریکا و هم پیمانانش روز‌های سختی برای کشور ایجاد شده است تا در برابر خواسته‌های آنها زانو بزنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تابع منطق هستم، اما تابع ذلت پدیری و حقارت نیستم و شما جوانان این مرزو بوم باید بدانید که هیچ چیز بدتر از ذلت پذیری و حقارت نیست و به دنبال جنگ نیستیم و تابع گفتمان با دنیا و برجام بوده و همراه با رئیس جمهوری کشور هستیم اما اکنون با آدمی روبه رو هستیم که منطق مذاکره ندارد و با فشار می‌خواهد ما را به زانو درآورد اما باید با صبر و حوصله ذلت نپذیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
نخبه و كارآفرين به مردم احتياجي نداره بلكه اين مردمن كه التماس اونا رو ميكنن تا براشون كارخونه و كارگاه بزنه و شغل و درآمد درس كنه
آخرین اخبار