اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای از مصرف کنندگان فراورده‌های خام دامی خواست تا با رعایت نکات بهداشتی و اصولی ضمن حفظ سلامت خود، گوشت قرمز مورد نیاز خود را فقط از قصابی‌ها تهیه کنند.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، در این اطلاعیه از مصرف کنندگان فرآورده‌های خام دامی خواسته شده تا با رعایت نکات بهداشتی و توجه به هشدار‌های دامپزشکی از بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو جلوگیری کنند.


بر اساس این اطلاعیه ضروری است با توجه به گرم شدن هوا و افزایش احتمال شیوع این بیماری، مصرف کنندگان از کشتار غیرمجاز دام و یا خرید گوشت از قصاب‌های خانگی و یا تهیه گوشت فاقد مهر و لیبل بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.


همچنین با توجه به اینکه تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده‌ی دام می‌تواند برای انسان بیماری زا باشد لازم است در صورت مواجه با گوشت تازه (به صورت گرم) حتما گوشت و آلایش خوراکی (کبد، جگر، قلوه) را پیش از مصرف حداقل به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند.


علاوه بر این می‌بایست حتی الامکان هنگام خرد کردن گوشت و آلایش خوراکی از دستکش استفاده شود.


علاوه بر این لازم است افرادی که با دام سروکار دارند هنگام کار از وسایل محافظت فردی از قبیل دستکش ماسک چکمه و لباس کار مناسب و عینک استفاده و بعد از انجام کار روزانه دست ها، وسایل و البسه کار را شستشو و ضدعفونی کنند.


همچنین پیش از آغاز کار می‌بایست از عدم وجود خراش و جراحت پوستی اطمینان حاصل و از تماس مخاطی بدن با خون و ترشحات دام کشتاری پرهیز شود و در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علائم بیماری سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.


در این اطلاعیه از دامداران خواسته شده است با توجه به اینکه عامل انتقال این بیماری کنه می‌باشد، نسبت به سمپاشی دام و جایگاه نگهداری دام‌ها اقدام کنند.
انتهای پیام/ب


خرید گوشت قرمز از قصابی‌ها

برچسب ها: دامپزشکی ، غذا و دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.