به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت) مجلس در تشریح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش درباره رشد بی رویه آموزشگاه علمی آزاد و کتب کمک آموزشی، گفت: نکته قابل تأمل دیگر، موضوع گرانی کاغذ است که علیرغم اینکه حوزه نشر را به شدت متاثر کرده، اما کماکان رونق فروش و نشر کتب کمک آموزشی را داریم.
وی افزود: آقای وزیر باید پاسخگوی این سئوال باشید که چه شکاف عظیمی را در نظام آموزشی ایجاد کردهاید که با وجود گرانیها، خانوادهها ناگزیرند جهت پرکردن ضعفهای آموزشی، از این کتابها استفاده کنند؟ یا شاید بتوان گفت چه پشتوانهای در اختیار این ناشران است که علیرغم گرانیها و مشکلات کمبود کاغذ، کماکان بازار پررونقی را میتوانند برای خود حفظ کنند و ادامه دهند؟
نماینده مردم تهران تصریح کرد: آقای بطحایی! آیا با این سوء استفادهها و تجاری سازیهای علم و دانش، انتظار دارید تا روح و روان آینده سازان کشور پرورش انسانی و اخلاقی کسب کند، فکر میکنید با بِخورد دادن این روشهای غیراستاندارد، نسل آینده که در این نظام آموزشی باید استعدادهای بالقوه اشان بالفعل شود، قادر خواهند بود تا در صنعت، کشاورزی، تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تمدن کشور، منطقه و بین الملل، نقش آفرینی کنند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی افزود: آیا انتظار دور از ذهنی نیست که بتوان نسل آینده خلاق و کارآفرین تربیت کرد و آیا این به معنای قربانی کردن استعداد، توان و ظرفیت فرزندان و دانش آموزان ما در نظام آموزشی نیست؟
ذوالقدر ادامه داد: به طور قطع باور و اشراف دارید که با چنین روشهای فرزندان ما نه تنها مهارت برای شروع یک کسب و کار را نمیآموزند بلکه مهارتهای زندگی را نیز فرا نخواهند گرفت و در خلاء آموزش صحیح و متناسب با نیاز جامعه، افزایش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: درسی همانند تصمیم کبری که تأکید بر برنامه ریزی و هدفمند زندگی کردن داشت حذف شده، درسی همانند چوپان دروغگو که افزایش اعتماد اجتماعی را بر مبنای راستی و درستی به دانش آموزان آموزش میداد حذف شده است، چه جایگزینی برای این عناوین درسی گذاشته اید؟ آیا این علمی که امروز در مدارس در حال روایج یافتن است با علمی که امیرالمومنین (ع) ذکر کردند بسیار فاصله ندارد؟ بپذیرید بی توجهی و سکوت و انفعال شما در مقابل روشهای آموزشی محفوظاتی و عاری از آموزش مهارت، ناسپاسی به رنج و زحمت نیاکانمان در زنده نگهداشتن تاریخ، فرهنگ، تمدن، سنت ها، دین و آئین ایران و ایرانیان نیست.
نمایند مردم تهران خطاب به بطحایی اظهار کرد: اگر به نام مولفان کتابهای کمک آموزشی پرتیراژ نگاه میکردید نام ۳۷ مولف کتب درسی آن وزارتخانه را میدیدید، چه دلیلی دارد، آیا این مولفان که لیست آنها موجود است نباید متعهدانه، دانش و تخصص خویش را در تدوین و تألیف کتب درسی با محتوا و باکیفیت قرار دهند؟
وی اضافه کرد: به جای آنکه خلاءها را در جای که وظیفه و تعهد دارید، رفع کنید آن را به محلی برای سوء استفاده بدل کرده اید و نکات و پیچیدگیهای کتب درسی را در کتب کمک آموزشی قرار میدهید تا تیراژتان بالا رود و از این استخوان لای زخم گذاشته به دست خویش، برای خود عایدی بسازید فارغ از اینکه چگونه شکاف طبقاتی و اجتماعی و عدالت آموزشی را به زیر سئوال میبرید.
ذوالقدر گفت: آقای وزیر بهتر نیست به جای زانو زدن در برابر این موسسات و آموزشگاهها و اظهار عجز و ناتوانی در رسانهها از برخورد با آنها، از ظرفیتهای قانونی که دارید استفاده کنید؟ از جمله این ظرفیتها، مصوبه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری قانون تعطیلی موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دائر شده و میشود است، که شاید شما انگیزه و دلیلی برای استفاده نداشتید، اما امیدواریم لااقل برای آینده و بعد از شما به کار گرفته شود.
ذوالقدر با بیان اینکه حجم گردش مالی این موسسات آموزشی که امتیاز داشتن کتب کمک آموزشی را نیز دارند ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار کرد: در برابر بودجه ۵۰ هزار میلیاردی آموزش و پرورش که فقط ۱.۵ درصد آن برای موضوعات آموزشی و برنامه ریزیها هزینه و ۹۸.۵ درصد آن صرف پرداخت حقوق معلمان میشود، رقم بسیار قابل توجه و فسادبرانگیزی است؛ عدم توانایی دانش آموزان در صحبت کردن به زبان عربی که زبان قرآن است از دغدغههای فراکسیون قرآن کریم نیز است.
انتهای پیام/