وزیر آموزش و پرورش گفت:برگزاری آزمون‌ها و تألیف کتاب‌های کمک آموزشی سیطره عجیبی را بر آموزش و پرورش افکنده است.


عینی*سیدی*وزیر///صدا و سیما 50 درصد تبلیغات خود برای موسسات آموزشی را کم کردهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه) در پاسخ به سوالی درباره رشد بی‌رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتاب‌های کمک آموزشی، اظهار کرد: امروز برگزاری این آزمون‌ها و تألیف کتاب‌های کمک آموزشی سیطره عجیبی را بر آموزش و پرورش افکنده تا جایی که بسیاری از اهداف ما تحت شعاع قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: ما وظیفه داریم این فضای سنگینی که بر آموزش و پرورش سایه انداخته است را از میان برداریم، لذا کارگروهی تشکیل شد تا به آسیب شناسی درباره این پدیده بپردازد.

بطحایی تصریح کرد: مستندات هریک از مجوز‌های ناشران این کتب و موسسات آموزشی مورد بررسی قرار گرفت و امیدوارم که با این طرح به گفتمان سازی بیشتر در این موضوع کمک شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مشکلات اساسی در بست پیدا کردن این موضوع این است که جامعه در برابر روش اصولی کوتاه نمی‌آید، گفتمان سازی و همراه کردن خانواده‌ها کار اصولی است که باید انجام شود لذا یک بخش نامه در آبان ماه ۹۷ به مدارس ابلاغ شد و به موجب آن مدیران بانک‌های آموزشی اجازه تألیف کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها را ندارند و به این واسطه سعی کردیم که سیطره این موسسات را در آموزش و پرورش کاهش دهیم.

وی بیان کرد: ما از آبان ۹۷ برگزاری هرگونه آزمون در مدارس را ممنوع کردیم در حالی که پیش از این مدارس می‌توانند با موسسات آزاد آموزشی قرارداد ببندند و آزمون برگزار کنند.

بطحایی افزود: یکی از موضوعاتی که سیطره موسسات آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی را بیشتر می‌کند، تبلیغات رسانه‌ای است؛ بنده طی مذاکره‌ای با رئیس صدا و سیما و ارسال سه نامه به خدمت او ارسال کرده‌ام؛ همچنین با صالحی وزیر ارشاد هم جلسه‌ای برگزار کردیم و خواستیم که آگهی‌های تبلیغاتی آموزشگاه‌های آزاد محدود شود.

وی ادامه داد: بعد از ارسال نامه به رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایتا نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و خواستم که از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها سیطره این موسسات از آموزش و پرورش کمک شود، صدا و سیما اعلام کرده که ۵۰ درصد تبلیغات خود را در زمینه کتاب‌های کمک درسی و آموزشگاه‌های آزاد کاهش خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم خواهیم دید که میزان فعالیت این موسسات نسبت به سال گذشته کاهش یافته و امیدوارم با حذف کنکور و متعادل شدن جذب دانشگاه‌ها این مسئله کاهش بیشتری داشته باشد.

بطحایی تاکید کرد: مجوز کتاب‌های کمک درسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می‌شود، درخواست می‌شود مصادیق تخلفات از بخشنامه تعارض منافع به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود تا برخورد لازم با این افراد صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش از سال‌های گذشته تاکنون به خاطر سیطره آزمون کنکور از مسیر خود خارج شده است، تصریح کرد: امروز در مدارس مجال فعالیت‌های پرورشی داده نمی‌شود و خانواده‌ها به دنبال این هستند که تنها به فرزندان آن‌ها آموزش علمی ارائه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار