بطحایی گفت: برخی مدارس ظاهری مناسب داشته، اما در حل کوچکترین مساله مشکل دارند و منتظر منطقه، استان و وزارتخانه هستند.

مدرسه باید به عنوان هویتی مستقل روی پای خودش بایستد/ مدارس ما برخلاف ظاهری مناسب در حل کوچکترین مساله مشکل دارد/ مدرسه محوری با سخنرانی پیش نمی‌رودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم احیای مدارس ماندگار که در دبیرستان شهید مدرس شهرری برگزار شد، اظهار کرد: وقتی مدارسی مانند شهید مدرس را مورد واکاوی قرار می دهیم خوشبختانه با توجه به پیشینه کشور که مدارس متعدد این چنینی دارد، به این نکته بر می‌خوریم که وجه ممیزه این مدارس امتیازشان در فضا و امکانات و تجهیزات نبوده بلکه نیروی انسانی کاربلد و نیروی شایسته عامل بزرگ شدن آن بوده است که در تاریخ آموزش و پرورش برجسته شدند.

مدرسه بایدبه عنوان کانون تربیتی محلی باشد

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ مدرسه ماندگار شناسایی شده و مجوز گرفتند، بنابراین آنچه باید از تجربیات این مدارس استفاده کنیم آن است که مدرسه به عنوان کانون تربیتی محلی و مرجع محله باشد، همان موضوعی که در سند تحول بنیادین مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه محل تعلیم و تربیت دانش آموزان است، گفت: آموزش و پرورش ما با ارتقا کیفیت مدرسه رشد پیدا می‌کند و مدرسه باید بلوغ پیدا کند.

بطحایی تصریح کرد: یکی از سیاست هایی که مصرانه دنبال می کنیم این است که مدرسه به عنوان هویتی مستقل روی پای خودش بایستد، بارها و بارها در تحلیل این سیاست گفته ام که آنچه بیرون از مدرسه بوده نیروی پشتیبان بوده و مدرسه کانون اصلی تربیت است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که توانستیم در آموزش و پرورش مدارس موفق داشته باشیم تصمیم گیری کردن خود مدرسه بوده است، اما در طول تاریخ سیطره کا‌های اداری باعث ناکارآمدی مدرسه در تصمیم گیری شده است و اکنون ۷۰۰ صفحه مصوبه داریم که یک کتاب قطور است و همکاران برای انجام هر کاری باید از روی این کتاب مشکلشان را حل کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی از استان‌های کشور حتی تا هزار بخشنامه در سال به مدرسه از ستاد تا استان ابلاغ شده و بخشنامه در ترمینولوژی ما به معنی باید و نباید است.

بطحایی تصریح کرد: با وجود این شرایط مطمئن باشید که دیگر مدرسه مدرس و البرز و غیره نخواهیم داشت و مدارس مانند عضله‌ای که از آن کار نکشیدیم هر روز ضعیف‌تر می‌شود و اکنون مدرسه ما اینگونه است، ظاهری مناسب دارد، اما در حل کوچکترین مساله مشکل دارد و منظر منطقه و استان و وزارتخانه است.

مدرسه را موجودی کور و لال در نظر گرفتیم

وی افزود: خلاقیت و دنیای عظیم نوآوری در مدارس را زیر پرده‌ای مخفی کردیم و مسائل هر روز پیچیده می‌شود، امروز ده‌ها مساله در مدرسه داریم که مدیر می‌تواند آن را حل کند، مدیری که اگر توان و دانشش از من وزیر بیشتر نباشد حتما کمتر نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار واحد آموزی در کشور داریم، گفت: مدرسه را موجودی کور و کر و گنگ دانستیم که همواره دستش را گرفتیم تا گام بردارد.

مدرسه محوری با سخنرانی پیش نمی‌رود

بطحایی با اشاره به اینکه می‌دانم مدرسه محوری با سخنرانی پیش نمی‌رود، تصریح کرد: همه دولت‌های پیش از ما این را می‌دانستند، اما کاری پیش نرفت و اکنون هم مقاومت در آن وجود دارد و اولین مقاومت کننده من وزیر هستم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اولین مانع بزرگ برابر ما مقاومت در برابر کار است؛ همه ما باید بدانیم که اینگونه کار پیش نمی‌رود، من باید بدانم که اکنون خادم مدرسه هستم و باید ببینم مدرسه از من چه می‌خواهد و باید آن را اجرا کنم.

وی تاکید کرد: اصلاح آموزش و پرورش با سخنرانی و دستور دادن انجام نمی‌شود، اما در این نهاد کار بخشنامه‌ای و دستوری نیست و فرهنگش تفاوت دارد، باید به تدریج ریل را اصلاح کنیم و باور و ایمان می‌خواهد که بدانیم راه اصلاح چیست.

بطحایی بیان کرد: سیاست مدرسه محوری یکی از رویکرد‌های جدی ماست و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.

تهران، یکی از محروم‌ترین استان‌ها از حیث فضا و تجهیزات است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تهران و شهرستان‌های تهران یکی از محروم‌ترین ادارات کل از حیث فضا و تجهیزات است، گفت: بعد از سیستان و بلوچستان تهران جز محروم‌ترین استان‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: هر چه تلاش کنیم باز هم نیاز‌ها از تلاش ما بیشتر است و متاسفانه، چون آمایش سرزمینی نداریم و این از اختیار آموزش و پرورش خارج است، در جا‌هایی مدرسه ساختیم که دانش آموز نداریم.

بطحایی تصریح کرد: معلم حرف اول را در تحول می‌زند اگر بهترین تجهیزات و کتاب داشته باشیم، اما معلم انگیزه نداشته باشد همه آن‌ها بی‌جهت است، بنده به عضوی از خانواده آموزش و پرورش این را می‌دانم.

وی گفت: از آقای رخشانی مهر می‌خواهم که اعتبار لازم برای بازسازی و نوسازی و مقاوم سازی مدارس را برای این منطقه که شهدای بسیاری به کشور تقدیم کردند در اسرع وقت فراهم کنند و تا حد ممکن از تخریب مدارس خودداری کرده و بیشتر بر مقاوم سازی تاکید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.