نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند تسهیلات بافت‌های فرسوده به بافت‌های فرهنگی و تاریخی که در حریم بافت‌های فرسوده هستند اختصاص یابد.

اختصاص تسهیلات بافت‌های فرسوده به بافت‌های تاریخیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی – فرهنگی با ماده (۷) این طرح موافقت کردند.

در ماده (۷) آمده است: بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اسناد مالکیت مربوط به بنا‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی را که مالکیت آن‌ها قابل انتقال باشد به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات مرمت و احیاء بپذیرند.

همچنین نمایندگان با ماده (۸) طرح مذکور موافقت کردند؛ در ماده (۸) طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی آمده است: در مواردی که حریم بنا‌ها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۸۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بنا‌ها و بافت‌ها از کل مساحت بافت‌های فرسوده، اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور با رعایت ضوابط حفاظت از بافت‌های تاریخی – فرهنگی به حریم بنا‌ها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی نیز اختصاص می‌یابد.

بر اساس تبصره این ماده؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل موظف است به نسبت مذکور در این ماده تسهیلات بانکی موضوع ماده (۱۵) "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" را به امر احیاء و حفاظت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی اختصاص دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار