کیست تخمدان بیماری است که از تشکیل یک یا چندین کیست غیرطبیعی در تخمدان شکل می‌گیرد.

زهرا هنرور متخصص زنان، فلوشیپ و فوق تخصص سرطان‌های زنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: کیست تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در زنان محسوب می‌شود که هر چه سن فرد مبتلا به آن بالاتر باشد، احتمال بدخیم بودن توده تخمدان بیشتر است.

وی افزود: اکثر توده‌های تخمدان، کیست‌های ساده به اندازه‌های کمتر از ۱۰ سانتی متر هستند که به جراحی نیاز ندارند و با درمان دارویی و یا حتی فقط با گذشت زمان و بدون درمان بهبود می‌یابند.

هنرور تصریح کرد: در مواردی که توده‌های تخمدان در خانم‌ها، اندازه بزرگتر از ۱۰ سانتی متر داشته باشند و به جای اینکه با مایع پر شده باشند، بخشی از آن یا تمام آن حالت جامد داشته باشد یا اینکه کیست‌ها در هر دو تخمدان وجود داشته باشند یا در شکم فرد به طور همزمان آسیت جمع شود، احتمال بدخیم بودن این توده‌ها بیشتر بوده و حتماً باید جراحی شوند.

 

وی یادآور شد: متاسفانه سرطان‌های تخمدان معمولاً بعد از سونوگرافی و درست زمانی کشف می‌شوند که پیشرفته اند و این به این علت است که در مراحل اولیه، بیماری هیچ علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کند، بعلاوه متاسفانه روش غربالگری استانداردی هم برای تخمدان وجود ندارد و تمام خانم‌ها در معرض این بیماری هستند.

این متخصص زنان، فلوشیپ و فوق تخصص سرطان‌های زنان گفت: از ریسک فاکتور‌های این کنسر نازایی، عدم تخمک گذاری مزمن و همچنین سابقه خانوادگی سرطان‌های وابسته به هورمون (سرطان پستان، تخمدان و رحم) در افراد درجه یک و در سن کمتر از ۵۰ سال است، مثلاً اگر مادر یا خواهر فردی قبل از ۵۰ سالگی به یکی از سرطان‌های وابسته به هورمون مبتلا شود، این فرد نسبت به جمعیت نرمال جامعه بیشتر در معرض این سرطان‌ها است و تنها پیشگیری ثابت شده در توده‌های تخمدان مصرف طولانی مدت قرص‌های جلوگیری از بارداری است.

 

وی افزود: درمان توده‌های با ظاهر مشکوک (که یک یا چند تا از علائم بالا را داشته باشند) جراحی است و در صورتی که توده بدخیم باشد، فرد بعد از جراحی هم به شیمی درمانی نیاز دارد.

هنرور تصریح کرد: افرادی که مشکوک به این بیماری هستند، حتماً به پزشک مراجعه کنند و از درمان‌های خودسرانه بپرهیزند.

انتهای پیام/ب

کیست تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در زنان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
لطیفه
۰۰:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام محترم آیا در کشور افغانستان دکتر یا متخصص اندومتریوز هست یا خیر اگر هست لطف کنید آدرس آن را برایم روان کنید تشکر از شما
آخرین اخبار