رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان آسیب شنوایی را معلولیت پنهان و خاموش با عوارضی ماندگار عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رییس آموزش وپرورش استثنایی استان  امروز در کارگاه استانی آموزش زبان گفت: ۳۶ نفر از معلمین گروه دانش آموزان دارای آسیب شنوایی و معلمین رابط با رویکرد تلفیقی فراگیر با هدف ارتقای دانش و مهارت زبان شناسی، فرهنگ سازی در زمینه‌های مختلف و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی برای افراد کم شنوا وناشنوا در این کارگاه شرکت کردند.

خلیل رنجبر گفت: ۷۶ نفردانش آموز دارای آسیب شنوایی شامل ۳۷ دختر و ۳۹ پسر در مدارس با نیاز‌های ویژه در ۹ شهرستان و ۱۹۱ نفر دانش آموز که ۹۸ نفر دارای آسیب خفیف تا متوسط و ۹۳ نفر دارای آسیب شدید تا عمیق می‌باشندبا رویکرد تلفیقی فراگیر در مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش وپرورش استثنایی استان در سال تحصیلی جاری بهره‌مند شده اند.

رنجبرضمن معرفی زبان اشاره و شاخصه‌های آن از زبان اشاره به‌عنوان زبانی بین‌المللی یادکرد و آن را راه ارتباطی ناشنوایان برای انتقال مفهوم دانست و اظهار داشت:زبان اشاره تحولی تعاملی در آموزش دانش آموزان دارای آسیب شنوایی است کهعوامل محیطی و عفونت‌ها ۲۵ درصد، عوامل ناشناخته ۲۵ درصد و ژنتیک نیز ۵۰ درصد ازعلل ابتلا به آن را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

رییس آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: سه تا پنج درصد جمعیت کشور کم‌شنوا هستند. کم شنوایی در کودکان، معلولیتی خاموش و پنهان است، اما عوارض ناخوشایند و ماندگار آن در رشد گفتار و زبان، مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و تحصیلی، پنهان نمی‌ماند؛ عوارضی که در صورت تشخیص و درمان به موقع در سه ماهه اول تولد می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر مداخلات زودهنگام برای کودک دارای آسیب شنوایی از بدو تولد به اهمیت زبان اشاره کرد و گفت: برای این کودکان مهم است که فرصت کافی برای رشد واژگان داشته باشند، ضمن آنکه ضروری است که به صورت زودهنگام در معرض سیستم واجی یک زبان و سیستم دستور زبان یک نوع زبان قرار بگیرند. زبان اشاره همه این موارد را برای آنان فراهم می‌کند.

رنجبربا اشاره به اینکه افراد ناشنوا به لحاظ ذهنی و فکری تفاوتی با دیگر افراد ندارند، اظهار کرد: نگاه ما به معلولان باید بدون هیچ پیش‌فرض خاص و ترحم باشد و آن‌ها را همچون افراد عادی جامعه بدانیم که باید خدمات مناسبی به آن‌ها ارائه شود.

رییس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه خاطر نشان کرد در راستای تحقق عدالت تربیتی وآموزشی توصیه می‌شود در انجام مداخلات و تعیین ویژه گی عناصر برنامه درسی، به ویژه دردوره دبستان، نسبت به فهم و بهبود کیفیت تجربیات دانش آموزان با آسیب شنوایی در تسلط به قابلیت‌های پایههیجان کارکردی در تعامل با بافت تحصیلی و خانوادگی توجه شود.

گفتنی است در ادامه این کارگاه مباحث تخصصی در حوزه آموزش دانش آموزان دارای آسیب شنوایی وزبان اشاره به حاضرین آموزش داده شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار