کمتر از یک‌ماه تا انتخابات پارلمان اروپا راست‌های جدید برای اولین بار در پارلمان اسپانیا رای آوردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از یک‌ماه تا انتخابات پارلمان اروپا، «راست‌های جدید» در اسپانیا یک پارلمان دیگر را تصرف کردند تا زنگ خطر برای رهبران جریان حاکم بر اتحادیه اروپا به صدا در‌آید. رهبران اروپایی برای مبارزه با آنچه راست‌ها به‌دنبال آن هستند یعنی کمرنگ‌تر کردن پیوند‌های کشور‌ها با اتحادیه اروپا، تنها تا دوم خرداد (۲۳ می) فرصت دارند. راست‌های جدید به‌دنبال این هستند یک‌سوم کرسی‌های پارلمان اروپا را ازآن خود کنند. اگر آن‌ها بتوانند چنین ترکیبی را شکل دهند، اتحادیه اروپا بسیاری از ابزار‌های اعمال نفوذ بر کشور‌ها را از دست خواهد داد. برای رهبران اروپا به‌ویژه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه این پارلمان آخرین سنگری است که اتحادیه اروپا را حفظ کرده است.

پارلمان‌ها علیه پارلمان!


بیشتربخوانید: جوان‌ترین و نو رسیده‌ترین سیاستمداران جهان را بشناسید + تصاویر


در چند ماه گذشته و با وجود روند پیشرفت نگران‌کننده راست‌های جدید -که رهبران اروپایی آن را راست افراطی می‌خوانند- مکرون و مرکل بار‌ها نسبت به قدرت گرفتن این جریان در اروپا هشدار داده‌اند و حتی از مقابله با آن سخن گفته‌اند؛ اما میدان این نبرد در افکارعمومی است، جایی که راست‌های جدید در اروپا تنها با دو شعار «ملی‌گرایی» و «مقابله با مهاجرت» افکارعمومی را متوجه خود کرده‌اند. راست‌ها تا همین جای کار پیروز این نبرد بوده‌اند چراکه توانسته‌اند در نبرد با دولت‌ها و جو حاکم بر اتحادیه، انتخابات به انتخابات و پارلمان به پارلمان نفوذ خود را گسترش دهند. در تازه‌ترین انتخاباتی که پیش از انتخابات پارلمان اروپا در اسپانیا برگزار شد، راست‌ها توانستند آرای قابل‌توجهی را کسب کنند.

انتخابات مجلس در اسپانیا یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه برای مشخص شدن تکلیف ۳۵۰ کرسی مجلس نمایندگان و ۲۶۶ کرسی مجلس سنا برگزار شد. پیش از برگزاری انتخابات، «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا نگران رای بالا به احزاب راست جدید در انتخابات این کشور بود. او نگران بود که اتفاق دو هفته پیش فنلاند در اسپانیا نیز تکرار شود. در انتخابات فنلاند نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند حزب راست جدید «فنلاندی‌های واقعی» در انتخابات در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد، اما پس از برگزاری انتخابات مشخص شد این حزب در جایگاه دوم قرار گرفته است. او با وجود اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد حزب راست جدید «وکس» در جایگاه پنجم قرار دارد، از مردم خواسته بود خطر رای آوردن این حزب را جدی بگیرند.

اما پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا مشخص شد، اسپانیایی‌ها مطابق نظرسنجی‌ها رای داده‌اند. پس از شمارش آرا «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا و رهبر حزب سوسیالیست این کشور پیروز انتخابات شد، اما از دستیابی به اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان بازمانده است.
اما مهم‌ترین مساله در این انتخابات رای قابل‌توجه حزب راستگرا و نوظهور «وکس» بود. این حزب برای نخستین‌بار به پارلمان این کشور راه یافت و توانست ۲۴ کرسی را ازآن خود کند. میزان مشارکت در این انتخابات بیش از نزدیک به ۷۶ درصد بود که یکی از بالاترین آمار مشارکت در تاریخ دموکراسی این کشور به حساب می‌آید.

مشکلات اقتصادی، بحران کاتالونیا، موضوع مهاجران و حقوق زنان دغدغه‌های اصلی رای‌دهندگان در این دوره از انتخابات را تشکیل می‌داد. براساس نتایج نهایی حزب سوسیالیست ۱۲۳ کرسی، حزب مردم ۶۶ کرسی، حزب سیودادانوس ۵۷ کرسی، حزب پودموس ۴۲ کرسی و حزب وکس ۲۴ کرسی را ازآن خود کردند.

نامزد‌های حزب سوسیالیست اسپانیا با وجود پیروزی نتوانستند به حداقل ۱۷۶ کرسی لازم از مجموع ۳۵۰ کرسی پارلمان برای ادامه کار دولت فعلی دست یابند. آن‌ها همان‌گونه که کمابیش در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود، ۱۲۳ کرسی پارلمان را به دست آوردند. به این ترتیب آن‌ها در نبود اکثریت مطلق، مجبور خواهند شد با احزاب چپ برای تشکیل دولت ائتلاف کنند.

موفقیت تاریخی حزب وکس

به گزارش «یورونیوز»، راهیابی ۲۴ نامزد حزب افراطی و ضدمهاجر وکس با آنکه یکی از کمترین آمار در میان احزاب راه‌یافته به مجلس است، برای این حزب پیروزی بزرگی به شمار می‌رود.

از ۴۴ سال پیش یعنی زمان مرگ فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا، این نخستین‌بار است که یک گروه راست جدید (راست افراطی) در پارلمان این کشور به چنین جایگاهی می‌رسد. با این حال احزاب دست‌راستی سیودادانوس و حزب مردم نیز حتی درصورت ائتلاف با وکس نخواهند توانست اکثریت مطلق پارلمان را در دست بگیرند. همین مساله باعث پیچیدگی و بروز بحران سیاسی در اسپانیا می‌شود و ممکن است تشکیل دولت را تا چند ماه به تاخیر بیندازد. بن‌بست سیاسی به‌واسطه نبود اکثریت مطلق پارلمانی در اسپانیا دارای پیشینه است، به‌طوری که در کمتر از هشت سال اخیر این چهارمین انتخابات عمومی است که در این کشور برگزار می‌شود.

پارلمان اروپا و چالش راست‌های جدید

اروپا در روز‌های ۲۳ تا ۲۶ می (دوم تا پنجم خرداد) شاهد برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در ۲۸ کشور عضو این اتحادیه خواهد بود. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در این انتخابات می‌توانند رای بدهند. انتخابات پارلمان اروپا هر پنج‌سال یک‌بار برگزار می‌شود. پارلمان اروپا به‌همراه «شورای اتحادیه اروپا» مسئولیت تصمیم‌گیری درمورد بودجه اتحادیه و نظارت بر مصرف آن را دارد. این پارلمان، همچنین به‌همراه شورای وزیران، قوانین جاری بر اتحادیه اروپا را تصویب می‌کند. این پارلمان، مجلس نمایندگان تمام شهروندان کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست. به‌علت اینکه نمایندگان پارلمان به‌طور مستقیم از سوی شهروندان اروپایی انتخاب می‌شوند، این پارلمان به‌عنوان سمبل دموکراسی در اتحادیه اروپا به‌حساب می‌آید.

تعداد نمایندگان هر کشور عضو در پارلمان اروپا به‌نسـبت جمعیت آن کشور تعیین می‌شود. به‌عبارت دیگر، تعداد نمایندگان کشور‌های پرجمعیت از کشور‌های کم‌جمعیت بیشتر است. در این دوره از انتخابات کشور مالت با ۶  کرسی کمترین و آلمان با ۹۶ نماینده بیشترین نماینده را در پارلمان ۷۵۱ نفری اروپا خواهند داشت. اعضای پارلمان اروپا نیمی از وقت خود را در بروکسل و نیمی دیگر را در محل پارلمان در شهر استراسبورگ می‌گذرانند.

آنچه انتخابات ۲۰۱۹ پارلمان اروپا را بیش از گذشته مهم کرده است تلاش‌های گسترده جریانات مختلف اروپایی برای قدرت‌گیری در آن است. گروه‌های راست جدید یکی از این جریانات است که می‌خواهد با بیشترین توان خود وارد گود رقابت‌ها شود. نمایندگان این جریان با دیدگاه‌های تند ملی‌گرایانه‌شان درصورت رای‌آوری بیشتر نقش «چوب لای چرخ» را برای اتحادیه اروپا و نهادهایش بازی خواهند کرد تا انجام وظایف معمول یک عضو پارلمان اروپایی.

براساس نتایج یک نظرسنجی معتبر که چهار روز قبل از میان ۲۴ هزار فرد واجد شرایط در ۱۲ کشور اروپایی اخذ شده است، راست‌های جدید در انتخابات پارلمان اروپا می‌توانند بیش از ۱۰ درصد کرسی‌ها را کسب کنند؛ البته سوابق راست‌های جدید می‌گوید زیاد نباید به نتایج نظرسنجی‌ها خوش‌بین بود، زیرا بیشتر طرفداران راست افراطی در نظرسنجی‌ها بنا به دلایلی نظر خود را اعلام نمی‌کنند. همین مساله باعث شده پیش‌بینی انتخابات در اروپا سخت شود.

در این دوره انتخابات پارلمان اروپا، مردم انگلیس هم به‌پای صندوق خواهند رفت. حدود ۵۰ میلیون بریتانیایی واجد شرکت در انتخابات هستند. بریتانیا طبق برنامه قبلی قرار بود ۲۹ مارس (نهم فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود. اکنون با تعویق برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) رای‌دهندگان بریتانیایی نیز برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان آینده اروپا پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.