رئیس ستاد امنیت انتخابات گفت: جرم در فضای مجازی رو به افزایش است و باید با آن مقابله کرد.

امنیت انتخابات مجلس از امروز فراهم می‌شود/ ضرورت مقابله جدی با جرم در فضای مجازیبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور در همایش معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار‌های سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به موضوع این نشست، گفت: در این جلسه برآورد امنیتی سال ۹۸ برگرفته از تمام بررسی‌های صورت گرفته دستگاه‌ها، جلسات مختلف و سناریو‌های پیش‌روی سال ۹۸ برای مسائل امنیتی کشور ارائه می‌شود.

وی افزود: سال ۹۷ سال ویژه‌ای بود به دلیل اقدامات یک‌جانبه‌گرایی که توسط آمریکایی‌ها صورت گرفت از اردیبهشت سال گذشته در یک طراحی زمانبندی شده آمریکایی‌ها علیه کشور اقدامات عدیده‌ای را انجام دادند که می‌توان به اجبار در خروج از برجام، تحریم، اعمال تحریم، کاهش صدور نفت اشاره کرد.

ذوالفقاری تصریح کرد: همچنین آمریکایی‌ها ما را تهدید می‌کردند که جشن چهل سالگی انقلاب را نخواهیم دید تا نهایتاً با جسارت و گستاخی سپاه ایران را تروریسم عنوان کردند که این تعبیر توهین وقیحانه‌ای به مردم کشورمان بود و البته مردم پاسخ گستاخانه‌ای را دادند و خواهند داد.

معاون امنیتی وزارت کشور با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند تا با تقویت موضوعات تروریستی و امنیتی اوضاع کشور را بهم بریزند، بیان کرد: در سال ۹۷ موضوعاتی همچون تابستان داغ را پشت سر گذاشتیم، مردم نسبت به امنیت حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند، در این برهه نباید از تلاش‌های مسئولان ذیربط هم چشم‌پوشی کرد.

سال گذشته ده‌ها گروه تروریستی طراحی شده بودند تا اوضاع کشور را بهم بریزند

وی ادامه داد: سال گذشته ده‌ها گروه تروریستی طراحی شده بودند تا اوضاع کشور را بهم بریزند؛ البته اقداات تروریستی با حمله انتحاری متفاوت است. اقدام انتحاری از لحاظ امنیتی کار بزرگی به حساب نمی‌آید؛ اینکه به اتوبوس نظامیان ما حمله انتحاری کنند و فرار کنند، از همین نوع است.

معاون امنیتی وزارت کشور اظهار کرد: امسال شرایط امنیتی خوبی را خواهیم داشت، یکی از موضوعات مهم ما، تجمعات صنفی بود که همیشه منجر به درگیری می‌شد، اکنون شاهدیم که مردم برای مطالبات خود تجمع می‌کنند و دیگر این موضوع مشکل امنیتی به حساب نمی‌آید، چرا که مردم به صورت مسالمت آمیز مطالبات خود را طلب می‌کنند.

وی گفت: موضوع دیگر بحث سیل است که ما باید فضایی را ایجاد می‌کردیم که مردم بتوانند در امنیت کامل مایحتاج خود را تحویل بگیرند، سیل اخیر تجربه خوبی از لحاظ امنیتی بود و موضوع امنیت در حادثه سیل و ایام نوروز به خوبی لحاظ شد.

ذوالفقاری اضافه کرد: ما در جریان وقوع سیل که در تعطیلات نوروزی صورت گرفت، با همفکری وزیر کشور و با همکاری هلال احمر، دستگاه‌های ذیربط، تصمیم گرفتیم موکب‌های اربعین را برای کمک به مردم آسیب دیده فعال کنیم. خوشبختانه موکب‌داران به خوبی از این موضوع استقبال کردند و در این ایام ۷ میلیون وعده غذای گرم در بین مردم استان‌های سیل زده توزیع شد.

معاون امنیتی وزارت کشور بیان کرد: یکی از موضوعاتی که شورای تأمین استان‌ها باید کنترل دقیقی بر روی آن داشته باشند، مقابله با جرایم خشن است که باعث خدشه در امنیت عمومی می‌شود. در جرایمی که قتل اتفاق می‌افتد، باید پرونده‌ها سریعاً رسیدگی شود. ان‌شاءالله با همکاری رئیس قوه قضائیه شاهد تسریع رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها خواهیم بود تا از اقدامات و مشکلات پس از آن جلوگیری شود. مردم اگر ببینند در صورت وقوع اتفاقی، دستگاه‌ها سریع آن‌ها را پیگیری می‌کنند، از موضوعات بعدی پیشگیری خواهد کرد.

ذوالفقاری تصریح کرد: در برخی مناطق اگر زمینه‌ای وجود دارد، باید پیش از بالا گرفتن آن موضوع برنامه ریزی شود تا بتوان بهتر با آن رخداد مقابله کرد، شهرستان‌ها باید بر روی جرایم تمرکز کنند، حتی یک قتل، گروگانگیری و موضوعات دیگر زیاد است و نباید وجود داشته باشند.

تدوین طرحی برای کنترل مرز‌های شرقی

وی با تاکید بر اینکه کنترل استان‌های مرزی باید بیشتر شود، ادامه داد: طرحی برای کنترل مرز‌های شرقی در نظر داریم تا کنترل آن‌ها صد در صد شود.

رئیس ستاد امنیت انتخابات وزارت کشور خطاب به معاونین استانداران، گفت: از امروز موضوع امنیت انتخابات را آغاز کنید، تمام موضوعاتی که ممکن است در آن ایام ایجاد مشکل کند، باید مورد توجه قرار گیرد و پیگیری شود.

ذوالفقاری افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه فضای مجازی است، جرم چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی تفاوتی ندارد، که نمونه آن هم شهادت طلبه همدانی بود، شاهد بودیم که چه گستاخی‌هایی در فضای مجازی رُخ داد.

نباید به سادگی از قتل طلبه همدان گذشت

وی با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان در موضوعات امنیتی پیش دستانه و متفکرانه ورود کنند تاکید کرد: نباید از کنار موضوعاتی همچون قتل طلبه همدان به سادگی گذشت.

معاون امنیتی وزارت کشور اظهار کرد: برای اربعین امسال باید ستاد‌ها از امروز جدی گرفته شود و چند کار در این موضوع باید در استان‌های معین انجام شود؛ برآورد ما این است که امسال حجم زائران راهپیمایی اربعین افزایش خواهدیافت؛ لذا ساماندهی از مبدا بسیار مهم است و کمیته اعزام باید از همین فردا آغاز به کار کند.

وی گفت: طبق توافقی که با طرف عراقی داشتیم، مقرر شد که مرز خسروی از چند روز آینده فعالیت خود را آغاز کند، طبق اقداماتی که انجام شده، برخی از استان‌ها باید از مرز‌های خود سفر کنند، زائران اربعین دیگر نمی‌توانند از مرز مهران خارج شوند.

ذوالفقاری درباره نگهداری سلاح گرم گفت: این موضوع باید در کمیسیون‌های سلاح غیر مجاز مورد توجه قرار گیرند، رهبر معظم انقلاب بر روی این موضوع تاکید داشته‌اند، بنابراین باید با نگهداری سلاح غیر مجاز برخورد کرد.

وی افزود: رسیدگی به مشکلات صنفی و کاری همچنان جز اولویت‌های کار ماست. پیش از آنکه صدای کارگر دربیاید، باید مشکلات آن‌ها حل شود. برای کمیسیون امنیتی مسابقات ورزشی هم باید بیشتر تلاش شود، در مرکز مشکلی نداریم، ولی در شهرستان‌ها نباید مشکلی ایجاد شود.

ذوالفقاری ادامه داد: برخی تحلیل‌هایی می‌دهند که اتفاقات ورزشگاه‌ها به دلیل وجود خشونت در ایران است، جلساتی با مسئولان فدراسیون فوتبال داشتیم که قرار شد برخی مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود.

معاون امنیتی وزارت کشور درباره قاچاق کالا تاکید کرد: رهبر معظم‌انقلاب بر موضوع قاچاق کالا تاکید فراوانی داشتند که باید اقدامات لازم برای مقابله با آن را صورت گیرد، چراکه موضوع قاچاق کالا به خصوص کالا‌های اساسی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در مواجهه با چالش‌ها فرمایشاتی داشته‌اند که کلید واژه‌های آن را استخراج کردیم که شامل عزم و تدبیر، استفاده از تجارب گذشته، به دور از شتابزدگی و بی‌حوصلگی، همراه با شناخت واقعیت میدان و صحنه عمل و پرهیز از درگیری کشمکش‌های داخلی است.

۵۰ درصد حفاظت‌های شخصیت‌ها را در سال گذشته کاهش دادیم

معاون امنیتی وزارت کشور تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم تا ۵۰ درصد حفاظت‌های شخصیت‌ها را در سال گذشته کاهش دهیم، ما با حفاظت‌های شخصیتی موافقیم، اما کاملاً با حفاظت برای تشریفات مخالف هستیم، سعی داریم هزینه‌های حفاظت را کاهش دهیم مگر آنکه شخصیتی در جایگاهی باشد که بررسی‌های اطلاعاتی روی آن انجام شده و پس از بررسی‌ها میزان حفاظت، تصمیم‌گیری می‌شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: حفاظت از شخصیت‌ها نباید تبدیل به رویه و عادت شود، بلکه باید در حد ضرورت تحقق یابد و البته کشور در شرایطی قرار دارد که نگرانی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی و حفاظتی در نظر گرفته می‌شود که شورای تأمین باید کاملاً حواسش نسبت به این زمینه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینستاگرام باید فیلتر بشه
آخرین اخبار