ناظمی گفت: دغدغه ما این است که در سه حوزه اصلی آموزش، کسب‌وکار، و کارآفرینی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانیم عدالت را گسترش دهیم.


فناوری اطلاعات و ارتباطات عدالت را در حوزه‌های مختلف برقرار می‌کند/ اعلام خودکار مکان مراجعه‌کننده به نیروهای امدادی تا یک ماه دیگرامیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ظرفیت موجود در فضای مجازی گفت: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی یک پتانسیل و فرصت ویژه‌ای را در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌دهد که بتواند برخی از چالش‌هایی را که دارد، حل کنند و راه‌حل‌هایی را برای آن داشته باشند مثلاً در سه حوزه اصلی که ما متمرکز شده‌ایم این دغدغه را داشتیم که بتوانیم از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنیم که حوزه اول حوزه آموزش بوده است. به دلایل مختلفی ممکن است کیفیت آموزش در مناطق مختلف جغرافیایی عادلانه نباشد. بالاخره برخی از شهرهای ما از لحاظ زیرساخت برخوردارتر هستند و بعضی از شهرهای هم کمتر برخوردار هستند.

تلاش برای ایجاد عدالت آموزشی با توسعه زیرساخت اینترنت

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این کمک را می‌تواند کند که افراد صرف نظر از اینکه در کجا مشغول زندگی هستند و در کجا آموزش می‌بینند بتوانند از کیفیت آموزش مناسب برخوردار باشند، گفت: با توسعه زیرساخت اینترنت در کشور این امکان به وجود آمده است که هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ آزمون‌دهی و ارزیابی بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم. ما این را مدنظر قرار دادیم و غیر از مناطق شهری حتی در چند روستا هم شروع کردیم. این روستاها را در ابتدا در کنار فیروزکوه انتخاب کردیم. یک سری مدارس را سعی کردیم با هم خواهر خوانده شوند و از پلتفرم‌های آموزشی یکسان استفاده کنند.

وی ادامه داد: یک سری از محتواهای آموزشی برای مدارس معمولاً برخوردارتر تهیه شده بود که آن‌ها خریداری می‌کردند و با رایزنی‌هایی که انجام شد و براساس مسئولیت اجتماعی آن پلتفرم‌ها در اختیار برخی از مدارس کمتر برخوردار قرار گرفت. همچنین در حوزه آموزش ما یک سری آموزش‌های کارآفرینی را به طور خاص در نظر گرفتیم که چگونه دختران و البته پسران بتوانند آموزش‌های کارآفرینی را از سن مدرسه ببینند و چشم اندازهای آنان تغییر کند و دیگر تنها نخواهند مهندس و پزشک شوند. چراکه همیشه در ذهن افراد چنین چیزی وجود دارد این را مدنظر قرار دهند.

توانمندسازی اقتصادی در روستاها با استفاده از پلتفرم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

معاون وزیر ارتباطات حوزه دوم را حوزه توانمندسازی اقتصادی خواند و تاکید کرد: توانمندسازی اقتصادی که می‌گوییم دو جنبه دارد. افرادی که در توانمندسازی اقتصادی خود تلاش دارند کارآفرین باشند و افرادی که به عنوان مثال محصولاتی را تولید می‌کنند ولی ابزاری برای توزیع در کشور ندارند. به عنوان مثال زنان روستایی را در نظر بگیرید که هنرهای دستی و صنایع دستی تولید می‌کنند یا صنایع غذایی تولید می‌کنند و دوست دارند این‌ها را در بازارهای بزرگتر ملی به فروش برسانند. پلتفرم‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به شدت کمک می‌کند که آن‌ها بتوانند چنین کاری را انجام دهند.

ناظمی با بیان اینکه ما چند پلتفرم را صحبت کردیم که در روستاها مشارکت داشتند اظهار داشت: در روستاهای فیروزکوه به صورت پایلوت آن را آغاز کردیم و زنان روستایی محصولات را در پلتفرم خود قرار دادند؛ از محصولات غذایی مثل نان، لواشک گرفته تا محصولاتی که در صنایع دستی است. در حیطه افزایش آگاهی‌های بهداشتی و آگاهی‌هایی که برای حوزه سلامت موثر است حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند کارکردهای بیشتری داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد هم بحث سلامت الکترونیک مهم است و هم بحث آگاهی‌رسانی‌ها که موضوع جدید است و ما پس از دستور رئیس محترم جمهور در مورد توسعه دولت الکترونیک و سلامت الکترونیک آغاز کردیم و در دستور کار قرار دادیم. این حوزه هم مثل دو حوزه دیگر شروع نشده است ولی این مراسم شاید نقطه آغازی باشد که برای این حوزه اعلام می‌کنیم.

در موضوع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کم‌کاری‌ها بیش از کمبود زیرساخت‌ها بوده است

 رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر این نکته که در مسیر دستیابی  به اهداف این حوزه‌ حتماً خلاءهایی وجود دارد گفت: می‌شود با نگاه غر زدن کار کرد ولی من فکر می‌کنم که در این حوزه کارهایی انجام شده است که بیش از خلاء‌ها است یعنی همتی که وجود نداشته است یا به واسطه حاشیه‌هایی که خیلی وقت‌ها بوجود آمده است تمایل کمتری را بین مدیران بوجود آورده است.

ناظمی در ادامه گفت: خیلی از پلتفرم‌هایی که خدمت‌تان گفتم مانند پلتفرم‌های حوزه آموزش، پلتفرم‌های حوزه توانمدی‌های کسب و کار و رویدادهای مربوط به آموزش کارآفرینی دختران، هر سه این‌ها پیش از این هم می‌توانست وجود داشته باشد، بخش عمده‌ای از آن هم براساس مسئولیت اجتماعی جلو می‌رود ولی گاهی اوقات شاید انگ‌هایی که به این تیپ کارها زده می‌شود خیلی جامعه را محتاط می‌کند برای اینکه وارد این حوزه شوند؛ خیلی موقع‌ها هم شاید توسط برخی از افراد سوءاستفاده می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها عامدانه این کار را انجام می‌دهند و این باعث می‌شود مشارکت اجتماعی دستگاه‌ها، شرکت‌ها کاهش یابد. این مسئله، مسئله خیلی جدی است مخصوصاً بعد از حاشیه‌هایی سیاسی که خیلی از موقع‌ها ایجاد شده است و باعث شد مشارکت‌ کمتر شود. وقتی مشارکت کمتر شود من فکر می‌کنم فرصت برای رشد آسیب‌ها بیشتر می‌شود.

آغاز فعالیت اعلام خودکار مکان مراجعه‌کننده به نیروهای امدادی تا یک ماه دیگر

ناظمی درباره دولت الکترونیک گفت: ما امیدواریم که بتوانیم سرویس‌های جدیدی را به صورت مرتب اعلام کنیم و امیدوار هم هستم که از همین ماه یکی از اولین خدمت‌ها را معرفی کنیم. بعد از ماجرایی که شاید شما در کلیپی که پخش شد و دیدید که یک دختر برای مادرش می‌خواست آمبولانس تقاضا کند و خیلی هم در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرد، ما تصمیم گرفتیم با دوستانی در سایر حوزه‌ها مثل حوزه آتش‌نشانی، حوزه بهداشت و درمان، اورژانس‌ها تماس بگیریم که این سرویس حداقل به وجود بیاید که در این سرویس فرد تماس گیرنده مکانش به صورت اتوماتیک در اختیار اورژانس یا آتش‌نشانی قرار بگیرد.فعالیت‌ها شروع شده و یک سرویس مبتنی بر آن طراحی شده است و ما امیدوایم در کمتر از یک ماه این سرویس اعلام عمومی شود.

وی ادامه داد: دومین مورد در حیطه مطالبه‌گری عمومی است که در دنیا سابقه دارد. مطالبه‌گری عمومی یعنی اینکه افراد بتوانند خواسته‌های خود را به صورت مشخص و با هویت مشخص به صورت دیجیتالی امضا کنند، مثل همان طومارنویسی مدرن که در دنیا وجود دارد. در این طومارنویسی مدرن در حقیقت سوالاتی از مسئولان پرسیده می‌شود یا درخواست‌هایی داده می‌شود که مسئول موظف به پاسخگویی است. منظور من از پاسخویی الزاما اجرای آن نیست وقتی به حد مشخصی از امضاها برسد فرد مذکور باید در مقابل آن موضوع پاسخگو باشد.


بیشتر بخوانید: روز جهانی «دختران در ICT» دستاویزی برای پیشبرد سند ۲۰۳۰ توسط وزارت ارتباطات


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا یه اینستای ایرانی نداریم
آخرین اخبار