ملک زاده گفت: براساس برآورد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حدود ۸ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و مازندران وارد شد.

۸ هزار میلیارد تومان خسارت به ۴ استان کشور وارد شد/۵۰ درصد خسارت سیل اخیر به بخش زراعت اختصاص داردمحمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر خسارات وارده به بخش کشاورزی اظهار کرد: اگرچه بارندگی‌های اخیر به سبب خشکسالی‌های متمادی ۱۱ سال گذشته نعمت بزرگی بود که شامل حال کشور و مردم شد، اما خسارات متعددی را در بخش کشاورزی در برداشت که طی ۵۰ تا ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بود.

وی افزود: براساس برآورد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حدود ۸ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و مازندران وارد شد.

ملک زاده با بیان اینکه حداقل ۳ تا ۴ برابر برآورد مسئولان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است، گفت: براساس هزینه کرد کشاورزان حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت به زیر بخش‌های مختلف کشاورزی وارد شده است به طوریکه کشاورزان کل درآمد، تولید و سرمایه خود را از دست داده اند و حال جای این سوال مطرح است که مسئولان برچه مبنایی برآورد خسارت را انجام دادند؟

این مقام مسئول ادامه داد: در پی وقوع سیل اخیر، کشاورزان ثمره یک سال زراعی خود را از دست دادند که این امر مشکلات متعددی برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد چرا که این سیلاب‌ها به معنای از دست دادن کل زندگی آن‌ها تمام شده است.


بیشتر بخوانید: پرداخت غرامت به ۱۴ استان سیل زده/ کشاورزان نسبت به بیمه کشت بهاره محصولات خود اقدام کنند


وی با بیان اینکه برآورد نهایی از میزان خسارت وقوع سیل در استان‌ها صورت نگرفته است، افزود: بعد از برآورد و بررسی‌های نهایی، میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی بیش از مبلغ اعلامی خواهد بود، همانگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی را در زمانیکه راه ۲۸۰ تا ۳۰۰ روستا بسته بود، ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

به گفته وی، وقوع سیل اخیر حدود ۵۰ درصد به بخش زراعت، ۱۲ درصد باغبانی، ۲۰ درصد دام و طیور، ۱۳ درصد آب و خاک و شبکه‌های توزیع و تجهیزات آبیاری تحت فشار خسارت وارد کرده بود.

این مقام مسئول ادامه داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها غرامت بهره برداران خسارت دیده که نسبت به مزارع، باغات و واحد‌های دام و طیور اقدام کردند، پرداخت می‌کند. در حالیکه دولت مکلف است خسارت دیدگان ناشی از حوادث مترقبه را صرف نظر از بیمه حمایت کند تا تولیدکنندگان بتوانند به تولید ادامه دهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه کشاورزان استقبال چندانی نسبت به بیمه مزارع و باغات خود ندارند، اظهار کرد: با توجه به آنکه بیمه محصولات کشاورزی در تمامی مواقع کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد غرامت کشاورزان خسارت دیده را بعد از ماه‌ها پرداخت می‌کند، از این رو کشاورزان رغبتی به بیمه واحد‌های کشاورزی خود ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی ربط باید باید به کمک کشاورزان خسارت دیده بیایند تا آن‌ها بتوانند به امر تولید ادامه دهند چرا که فاصله معنادای میان تعهدات غیر منطقی در پرداخت خسارت با واقعیت وجود دارد.

انتهای پیام/

برآورد نهایی از میزان خسارت وقوع سیل در استان‌ها صورت نگرفته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار