مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پارسال ۶۸۶ هکتار از باغ‌های زیتون رودبار هرس و تغذیه شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، منوچهر پارسا فر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در راستای برنامه مصوب دفتر طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته ۶۸۶ هکتار از باغ‌های زیتون رودبار هرس و تغذیه شدند.

وی، با اشاره به اینکه شهرستان رودبار تنها شهرستان در استان گیلان است که از سابقه کشت هزار ساله زیتون در کشور برخوردار است، افزود: همه ساله بر اساس برنامه مصوب دفتر طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، بخشی از باغ‌های زیتون در قالب پروژه‌های اصلاحی با مشارکت باغداران هرس می‌شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه همچنین پارسال ۱۹۰ هکتار از باغ‌های قدیمی زیتون در قالب پروژه هرس جوان سازی شده است، گفت: ۱۵۰ هکتار از باغ‌های زیتون رودبار نیز در این مدت در قالب پروژه هرس میوه دهی کردند.

منوچهر پارسا فر، از پرداخت بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به زیتونکاران خبر داد و افزود: در راستای برنامه‌های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها و شعبات عامل بانک کشاورزی در استان، برای خرید انواع ماشین آلات و تجهیزات بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود ۱۵ درصد و باز پرداخت حداقل پنج ساله به زیتونکاران رودباری پرداخت شده است.

وی، با بیان اینکه از مهمترین ارقام کشت شده زیتون در رودبار می‌توان به زرد زیتون، روغنی محلی، فیشمی، شنگه زیتون، ماری، گلوله زیتون و ارقام جدید مانزانیلا، کنسروالیا، آربکین، کروناکی و آربوسانا اشاره کرد، گفت: گیلان در مساحت و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: سال گذشته زیتون کاران رودبار از هشت هزار و ۸۱۰ باغ بارور خود، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.

 

انتهای پیام/م.ع

بیش از ۶۸۰ هکتار از باغ‌های زیتون رودبار هرس شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.