رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: پیگیر ثبت مالکیت فکری و معنوی، زیتون گیلان در مقیاس جهانی بر اساس معاهده وایپو هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در نشست بررسی مسائل و مشکلات زیتون و فرآورده‌های آن که با حضور نماینده مردم رودبار، فرماندار شهرستان رودبار و رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان روغن زیتون کشور تشکیل شد گفت: محصول زیتون مرغوب در رودبار گیلان در سراسر کشور مشهور و شناخته شده است و برای توسعه این محصول که متناسب با پتانسیل بومی منطقه است از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم کرد و در سال گذشته با پیگیری‌های مکرر و همکاری تعاونی تولید کنندگان زیتون رودبار، موفق به ثبت مالکیت فکری و معنوی محصول زیتون مختص استان گیلان در سطح ملی شدیم و هم اکنون پیگیر ثبت آن در مقیاس جهانی بر اساس معاهده وایپو هستیم که حقوق مالکیت فکری و معنوی آن برای گیلان محفوظ بماند.

وی با اشاره به اینکه هیچ مانعی برای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه زیتون در وزارتخانه نداریم و مطالبات بخش زیتون و فرآوری آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد از تشکیل خوشه صنعتی زیتون در شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان خبر داد و افزود: با فعالیت خوشه صنعتی زیتون در تلاشیم تا ضمن رفع موانع توسعه هرچه بیشتر زیتون، همچنین تولید داخلی زیتون را بیشتر و واردات را کاهش دهیم.

همچنین منوچهر جمالی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در این نشست تخصصی گفت: قبل از هرچیزی لازم است جهاد کشاورزی برای حمایت ویژه از زیتون وارد میدان شود و برای رفع موانع و مشکلات زیتون کاران اقدام عملیاتی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر باغات زیتون آسیب ببینند سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد، افزود: این محصول در سلامت مردم نقش اساسی دارد و به همین دلیل است که جایگاه رفیع آن در قرآن کریم نیز مورد تاکید است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون ۴ تا ۵ هزار تن روغن زیتون در کل کشور تولید می‌شود که نیاز روغن‌های مصرفی کشور ۱۶ هزار تن است و تقریباً ۱۲ هزار تن آن وارداتی است.

منوچهر جمالی تصریح کرد: من نگران سفره غذایی مردم و مصرف روغن زیتون مرغوب هستم، چون فرآیند واحد و درستی برای ارزیابی روغن زیتون نداریم و معتقدم که باید معیار اندازه گیری روغن زیتون به صورت منسجم و یکپارچه در کشور تعریف شود تا اعتبار روغن زیتون در بازار خدشه دار نشود.

وی از تشکیل فراکسیون زیتون در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک فرصت خبرداد و افزود: هم افزایی نهاد‌های دخیل در اعتلای وضعیت زیتون موثر است و با تبدیل باغات کهن به درختان اصلاح نژاد شده و افزایش کیفیت روغن زیتون باید تولید داخلی را بیشتر و واردات را کاهش دهیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:گیلان ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ زیتون دارد و عمده باغ‌های زیتون استان در شهرستان رودبار متمرکز شده و بیش از ۲۲ هزار بهره‌بردار از باغ‌های زیتون گیلان بهره‌برداری می‌کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

مالکیت فکری و معنوی، زیتون گیلان در مقیاس جهانی ثبت خواهد شد

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.