معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شهروندان از مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو به‌خصوص قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک شده می‌رویند خودداری کنند.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، امام بخش قائدی  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شناسایی انواع خوراکی قارچ سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو و مزه مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، ضمن اینکه مصرف قار‌چ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: برخی از معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقر‌های در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

قاعدی با بیان اینکه هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، بیان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرماست و فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند کباب، آب پز، سرخ و یا بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ هرچه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

قائدی در مواردی که علائم گوارشی با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمی به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مساله بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، یادآور شد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی پزشکان در بیمارستان به همراه داشته باشید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین با تاکید بر اصلاح شیوه تغذیه گفت: چربی‌های دریافتی بدن نباید از ۳۰ درصد کالری روزانه تجاوز کند.

قائدی با اشاره به اینکه چربی در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فرآورد‌های لبنی و روغن‌ها به طور طبیعی یافت می‌شود، اظهار کرد: چربی‌ها را به دو دسته چربی بدن و چربی غذا تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد:تاثیر خوردن چربی غذایی بر سلامت تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامد‌های داشتن مقدار زیادی چربی در بدن است.

قائدی گفت: روغن‌های جامد هیدروژنه، معمولاً اسید چرب اشباع شده زیادی دارند. به همین دلیل مصرف این گونه روغن ها، باعث کاهش افزایش کلسترول نامطلوب خون می‌شود و در نهایت به بروز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، گرفتگی عروق و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌انجامد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: روغن‌های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در کارخانه‌های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آن‌ها را هیدروژنه یا جامد می‌کنند.

قائدی ابراز داشت: روغن‌های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می‌کنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند.

قائدی افزود: در ۲ دهه اخیر شاهد بیمار‌های قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها هستیم و به همین علت باید از مصرف روغن‌های جامد پرهیز و از روغن‌های مایع به ویژه روغن‌های گیاهی برای پخت و پز استفاده کنیم.

انتهای پیام/س.پ

خطر مصرف قارچ های سمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.