رئیس اداره بهزیستی شهرستان زیرکوه گفت:طرح غربالگری اتیسم،در زیرکوه اجرا یی می شود.

بارانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان زیرکوه  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: طرح غربالگری و تشخیص اختلال اتیسم،در بین کودکان۲تا۵سال زیرکوه،توسط بهزیستی و موسسات تحت نظارت آن اجرا می شود.

وی ادامه داد :اختلال اتیسم یاASD،گروه اختلالات عصبی رشدی است که با کمبود در ارتباطات و اجتماعی شدن و علاقه محدود و رفتارهای تکراری همپوشی داشته،و همچنین به مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی اشاره دارد که همزمان با رشد فرد،بر هیجان،توانایی یادگیری و حافظه فرد تاثیر منفی می گذارد.

بارانی ضمن اشاره به اینکه اختلال اتیسم مادام العمر است و فرد دارای اختلال با اموزش های مستمر می تواند از زندگی طبیعی تری برخوردار شود، خاطرنشان کرد :به هر میزان که بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر می شود از برنامه های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد.

 رئیس اداره بهزیستی شهرستان زیرکوه از جمله اهداف اجرایی این برنامه را ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای اختلال اتیسم و خانواده هایشان،شناسایی کودکان دارای اختلال اتیسم به منظور مداخله بهنگام،در دسترس قراردادن خدمات برای کودکان دارای اختلال اتیسم و خانواده هایشان،ارتقای سطح اگاهی جامعه نسبت به اختلال اتیسم،ارتقای سطح آگاهی و بهداشت روانی خانواده دارای اختلال اتیسم و ارتقای سطح آگاهی افراد کلیدی و مسئول عنوان کرد .

وی در ادامه افزود :در ابتدای طرح غربالگری اتیسم،از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی،اجرای برنامه های بازدید،اگاه سازی عمومی در جامعه با روش های اطلاع رسانی مانند پوستر،بنر،پمفلت،بروشور و برنامه های رسانه ای،آگاه سازی و اطلاع رسانی در سطح جامعه صورت می گیرد و سپس پرسش نامه غربالگری اختلال اتیسم،که شامل ۱۰سوال برای کودکان۲تا۵ساله است،جهت تکمیل،در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.

بارانی ادامه داد:در صورت مثبت بودن پاسخ سه سوال یا بیشتر از ۱۰سوال در کودکان و مشکوک بودن پرسش نامه،توسط کارشناس آموزش دیده پایگاه غرباگری و تشخیص اختلال اتیسم،کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال اتیسم استان،جهت مداخلات مرکز محور و خانواده محور،ارجاع خواهند شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان زیرکوه گفت:خانواده ها می توانند برای هماهنگی شرکت در آزمون غربالگری اختلال اتیسم،به اداره بهزیستی شهرستان،موسسات تحت نظارت این اداره و همچنین مراکز و خانه های بهداشت زیرکوه مراجعه نمایند.

انتهای پیام / ط آ

اجرای طرح غربالگری اتیسم، در بین کودکان۲تا۵سال زیرکوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.