به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم در صحن علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه ۲۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی، گفت: در مسائل مربوط به آموزشهای مهارتی، افت و خیزی را در دانشگاههای ذیربط و مجموعه دانشگاهها طی ۲ الی ۳ دهه اخیر داشتهایم و داوطلبان دوره کاردانی کاهش داشتهاند. این موضوع در سالهای اخیر رخ نداده، اما با تغییر در برنامه به این مطلب توجه ویژهای داریم.
وی افزود: از زمانی که دانشگاه فنی و حرفهای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شده این مسئولیت در چارچوب ۳ حوزه کاری شامل دانشگاههای مختلف در مجموعه دانشگاههای شهرستانها و استانهای مختلف که رشتههای کاردانی دارند، در حوزه دانشگاههای جامع علمی کاربردی و حمایتهایی که ما در ساختار و اداره و توسعه دانشگاه فنی و حرفهای کشور داشتهایم، تعریف شده است.
وزیر علوم اضافه کرد: در یک سال گذشته در تمام اسناد و برنامهها موارد لازم جهت تربیت دانشجوی دارای مهارت را استخراج کردهایم و دانشگاههای کشور را در بخشهای مهارتی مورد حمایت و تشویق قرار دادهایم.
غلامی اظهار کرد: طرحهایی مانند مهارتافزایی در دانشگاهها که به صورت کارگاههای تکمیلی در حال انجام است، یکی از اهداف وزارت علوم بوده از سوی دیگر رشتههای جدید، تجدیدنظر در رشتههای قبلی و تجهیز و تکمیل کارگاههای فنی را حمایت کردهایم.
وی گفت: باید مشوقهایی برای استقبال داوطلبان ورود به دانشگاهها و دورههای مهارتی داشته باشیم تا میل آنها را برای ورود به این دورهها افزایش دهیم؛ در دانشگاه فنی و حرفهای علیرغم انتقال، عدم تطابقهایی را داشتهایم، اما تمام تلاش خود را برای تقویت آن انجام دادهایم.
وزیر علوم تصریح کرد: برای اولین بار اجازه داده شده شورای برنامهریزی عالی فرهنگی را داشته باشیم، تعداد کل رشتههای دانشگاه فنی و حرفهای را افزایش دادهایم؛ در سال ۹۵، ۳۱۳ رشته کارشناسی ناپیوسته مهارتی وجود داشت که در سال ۹۷ به ۶۶۲ رشته کارشناسی ناپیوسته مهارتی افزایش پیدا کرد، همچنین در سال ۹۷ نیز ۱۰ رشته جدید ارائه شد.
وی بیان کرد: ۱۰۲ برنامه درسی در دورههای کاردانی و کارشناسی برای به روزرسانی مورد بازنگری قرار گرفته شد که برای تقویت این دانشگاه موثر است،همچنین ارتباط با دستگاههای اجرایی برای تقویت امکانات فنی و مهارتی و توسعه رشتههای جدید در حال انجام است، برنامهای تنظیم شده تا دبیرخانه نظام مهارتی را در دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد کنیم، منابع خوبی نیز برای تجهیز آزمایشگاه پیشبینی شده تا دانشگاه فنی و حرفهای را تقویت کنیم.
غلامی گفت: مهارتهای تولیدی و صنعتی در مراکز خصوصی به خوبی حمایت شده است، تمام تلاش خود را میکنیم تا آموزش مهارتی توسعه پیدا کند.
وزیر علوم اظهار کرد: تلاش ما این است تا دانشجویان در محیط کار واقعی آموزش ببینند و در همین راستا از ایجاد مراکز علمی کاربردی کنار واحدهای تولیدی حمایت میکنیم، از مهرماه ۹۵ تا مهرماه ۹۷ تعداد ۷۰۰ کد رشته جدید برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد شده است؛ ۱۳۹ هزار و ۷۸ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش شد که توانست مراکز علمی و کاربردی را برای ادامه کار امیدوار کند.
انتهای پیام/