کیانی گفت: میزان بیکاری در سال ۹۷ حدود ۱۲ درصد بود که نسبت به سال ۹۶ یک دهم درصد رشد داشته است.

افزایش یک دهم درصدی نرخ بیکاری سال ۹۷ نسبت به ۹۶به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاوه کیانی معاون طرح‌های آماری و آمار‌های ثبتی مرکز آمار در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر به تشریح شاخص های عمده بازار کار و آمار اشتغال و بیکاری در سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: میزان بیکاری در سال ۹۷ حدود ۱۲ درصد بود که نسبت به سال ۹۶  که ۱۱.۹ بوده، یک دهم درصد رشد داشته است.

کیانی اظهار کرد: از مجموع جمعیت ۱۰ تا ۶۷ ساله کشور که حدود ۶۷ میلیون نفرند، حدود ۴۰ میلیون نفر غیر فعال اقتصادی هستند که به هر دلیل وارد بازار کار نمی‌شوند، اما از ۲۷ میلیون جمعیت فعال که مشارکت اقتصادی در کشور دارند بخشی بیکارند و بخشی شاغل که از این میزان طبق استاندارد جهانی حدود ۲۴ میلیون نفر شاغل  و حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم بیکار هستند.


بیشتر بخوانید: میزان بیکاری سال گذشته ۱۲ درصد شد


وی افزود:  از حدود ۳ میلیون و  ۲۰۰ هزار نفر افراد بیکار کشور حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جوان و در سن بین ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند. بر این اساس میزان بیکاری جوانان ۵۳ درصد است.


معاون طرح‌های آماری و آمار‌های ثبتی مرکز آمار بیان کرد: طبق استاندارد سازمان جهانی کار فردی که ۱ ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود، البته این به معنای آن نیست که فردی که یک ساعت در هفته کار می‌کند شغل خوب و پردرآمدی دارد و مشکلات معیشتی ندارد، بلکه صرفا بحث استاندارد جهانی آمار مطرح است.

وی ادامه داد: ما مبنا را روی یک ساعت گذاشتیم تا همه حجم کار کشور در اقتصاد را اندازه گرفته باشیم.

کیانی با تفکیک آمار بیکاران و شاغلان گفت: از مجموع نیروی کار فعال کشور، ۸۰ درصد مرد و ۲۰ درصد زن هستند و با این حساب میزان بیکاری مردان ۱۰.۱۴ درصد و زنان حدود ۱۸.۹ درصد است.

این مقام مسئول درباره وضع اشتغال در کشور گفت: طبق آمار میزان اشتغال در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ خیلی تغییر نکرده است هر چند به علت تحریم‌های ظالمانه رشد اقتصادی در سال ۹۷ کمتر شده است.

کیانی با اشاره به آمار تفکیک شده اشتغال در بخش‌های کشاورزی (۱۷.۷ درصد)، صنعت (۳۲ درصد) و خدمات (۵۰ درصد) گفت: در بخش خدمات آمار شاغلان در سال ۹۷، ۲۴۶ هزار نفر نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

معاون طرح‌های آماری و آمار‌های ثبتی مرکز آمار درباره انتقاد‌ها از مرکز آمار گفت: انتقاد از مرکز آمار از سوی برخی از منتقدان پژوهشگران و اقتصاد دانان مطرح می شود که یا از توضیحات ما قانع می‌شوند و یا ما از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم. عده‌ای هم مسئولان هستند که در این موارد ما خودمان را موظف می‌دانیم روشن‌تر و بهتر و کامل‌تر درباره آمارهایمان و دلایل آن توضیح دهیم.

وی افزود: تاکنون هیچ مسئولی بر مرکز آمار در خصوص تغییر اعداد و ارقام فشاری وارد نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار