معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس گفت: تداوم بارش‌ها موجب پایداری وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های استان می شود.

پایداری و احیای این تالاب به سطح آب‌های زیر زمینی نیازمند استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نبی‌الله مرادی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس با بیان اشاره به وضعیت تالاب‌های فارس از حالت بحرانی بیان کرد: دریاچه پریشان در شهرستان کازرون با وجود بارندگی‌های خوب همچنان خشک است، که ۶۰ درصد وسعت تالاب‌های ارژن و دریاچه طشک، ۱۰۰ درصد تالاب کمجان و ۳۰ درصد تالاب بختگان آبگیری شده است.

وی با بیان اینکه پایداری وسعت فعلی تالاب های استان فارس مشروط به تداوم بارش‌ها است و دریاچه مهارلو به دلیل وجود رودخانه خشک شیراز و ورودی آب‌های بالا دست شهرک گلستان نسبت به تالاب‌ها و دریاچه‌های دیگر فارس وضعیت بهتری دارد، افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد وسعت این دریاچه آبگیری شده و به لحاظ میزان حجم آب نیز ۴۰ درصد ذخیره آب دارد.

مرادی با تاکید بر وضعیت دریاچه کافتر اقلید اضافه کرد: سال‌های زیادی بود که این دریاچه در خشکسالی به سر می‌برد، و امسال با بارش‌های اخیر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این تالاب آبگیری شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست فارس با یادآوری این موضوع که تالاب‌های پریشان، بختگان، کمجان و طشک در کنوانسیون بین‌الملی رامسر تعریف و تدوین و در دنیا نیز شناخته شده است، اظهار کرد: امروز رودخانه کر نیز به جریان درآمده است، در حالی که سال‌های متوالی شاهد ناپایداری این رودخانه از منابع آبی سد درودزن بودیم.

وی خواستار همکاری کشاورزان در سال زراعی امسال و نبود برداشت غیرمجاز از منابع آبی شد و گفت: اگرچه امروز سیل وارد دریاچه مهارلو شده و نزدیک به ۹۰ درصد این دریاچه را آبگیری کرده، اما پایداری این وضعیت پس از تبخیر و گذشت زمان کمی مشخص می‌شود.

مردای به تدوین برنامه برای ساماندهی تالاب بختگان در قالب مدیریت زیست بومی اشاره و تاکید کرد: در اجرا و تحقق این برنامه همه ذینفعان دولتی و غیر دولتی نقش دارند، که در این برنامه اقدمات اولویت‌دار مشخص شده، چرا که پایداری و احیای این تالاب به سطح آب‌های زیر زمینی نیازمند است، در حالی که سفره آب‌های زیررمینی فارس افت بسیار زیادی دارند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست فارس افزود: احیای تالاب‌ها مستلزم کشاورزی پایدار، برداشت  نکردن بی رویه آب از منابع آبی، ساماندهی چاه‌ها به ویژه تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و در راس آن‌ها گذر از وابستگی معیشت به کشاورزی است.

انتهای پیام/ت

احیای تالاب‌های فارس در کوتاه مدت ممکن نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.