مسعود ده نمکی شب گذشته مهمان برنامه اختیاریه بود و درباره اکران برخی فیلم‌های کمدی حرف زد.

اظهار نظر کارگردان «اخراجی‌ها» درباره اکران برخی فیلم‌های کمدی + فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود ده نمکی کارگردان سینمای ایران شب گذشته مهمان برنامه اختیاریه بود و درباره موضوعات مختلفی اظهار نظر کرد.

وی در بخشی از برنامه درباره فیلم های اکران نوروزی و محتوای آن ها پاسخ جالبی را بیان کرد.

این کارگردان درباره برخی از فیلم های کمدی روی پرده گفت: «شاید غیرت در سینمای ما دیگر وجود ندارد که این فیلم ها به نمایش در می‌آیند. وضعیت فیلم های کمدی چند سال اخیر ایران به نحوی شده است که باید گوش بچه های خود را بگیرید و به سینما بروید. به نظر من شاید غیرت در جامعه ما از بین رفته که کسی به اینگونه فیلم ها اعتراضی ندارد و دیگر خط قرمزی در سینمای ما وجود ندارد.»

همچنین ده‌نمکی در ابتدای گفتگوی خود درباره حواشی به وجود آمده درباره اظهار نظر مرحوم جمشید مشایخی درباره جهان پهلوان تختی گفت: درباره تختی روزنامه‌های همان زمان نوشتند: تختی را خودکشی کردند! یعنی فضایی که فراهم شد قهرمان را به این نتیجه رساند. اما آن چیزی که بر سر آقای مشایخی در فضای رسانه‌ای آن هم ناقهرمانانه درآوردند عقبه دیگری داشت.

وی ادامه داد: آقای مشایخی از یک اظهارنظر سیاسی پیشین خود در برنامه ابراز پشیمانی کردند. جریان رسانه برای کاور کردن این بخش از صحبت‌ها و حذف آن، به موضوع تختی حمله کردند. حال اینکه ایشان تنها خاطره‌ای که بیان کردند که فیلمش هم ساخته شده و در انتهای آن هم خودکشی را نشان می‌دهد، اما کسی چیزی نمی‌گوید!

ده‌نمکی در ادامه درخصوص اتهام مونولوگ گویی به وی از سوی برخی منتقدان گفت: کسانی که مرا متهم به مونولوگ گویی می‌کنند، برای فرار از پاسخگویی شان است. نشریه "شلمچه" من در دوران اصلاحات توقیف شد. نشریه "جبهه" من را قوه قضائیه و قاضی مرتضوی توقیف کردند؛ و اتفاقا ما در دوران بسته دهه هفتاد حرف‌های عدالتخواهانه‌ای زدیم که آن روز جرم بود و امروز سلبریتی‌ها و هنرمندان و مسئولان بیانش می‌کنند. مثل حذف نرده از نمازجمعه و....

وی ادامه داد: معتقدم چپ و راست خیلی باهم فرقی ندارند و این‌ها را درست می‌کنند برای گرم شدن تنور انتخابات و سیاست. اتفاقا عدالت حکم می‌کند وقتی در جریان اتهامات سیاست مداران چپ و راست یکدیگر و کشور را متهم می‌کنند، دادگاهی شوند. هیچ ایرادی ندارد انتخابات را یک ماه عقب بیاندازیم و تکلیف این اتهاماتی که آقایان در مناظرات به یکدیگر می‌زنند را بررسی و دادگاهی کنیم. شاید تعداد کاندیدادی صالح کمتر شود.

این فیلمساز در ادامه درباره اصغر فرهادی گفت: او فیلمسازی ست که کارش را بلد است. اما در دو قطبی بین من و فرهادی همه بر علیه من کار کردند. بی بی سی یک برنامه ۵ ساعته علیه اخراجی‌ها ساخت و در کمتر از یک هفته پس از اکران نسخه‌های قاچاق سه گانه اخراجی‌ها را وارد بازار کردند.

وی درخصوص فیلم تازه خود «زندانی ها» و بودجه تولید آن گفت: بودجه ساخت این فیلم را سازمان هنری- رسانه‌ای اوج سرمایه گذاری کرده اند. بودجه کل فیلم ۳ میلیارد است، اما امروز شما با این دستمزدی که برخی بازیگران می‌گیرند شما نمی‌توانید زیر ۵ میلیارد فیلم بسازی. مسئله فقط سلامت این پول از کجا آمده، مسئله این است کسانی که این وضعیت را درست کردند و نظارتی نکردند، بخش خصوصی را نابود می‌کنند و هیچ تهیه کننده مستقلی نمی‌تواند تولید کند. خب فیلمی که ۵ میلیارد هزینه تولیدش است چقدر باید بفروشد تا بتواند سرمایه اش را بازگرداند؟! پرداختن به سلامت این پول‌ها بنظرم مسئله فرعی است و اصل این است که بخش خصوصی خواهد مرد.

این کارگردان با اشاره به حربه برخی فیلم‌های کمدی برای فروش بیشتر در گیشه گفت: امروزه در سینما هرکاری دلشان بخواهد می‌کنند و دیگر خط قرمزی وجود ندارد. آزادی بی حد و حصری که قیدی ندارد. فقط دیگر بچه هایشان را سینما می‌برند باید گوششان را بگیرند. اعتراضی هم از کسی برنمیخرید. شاید دیگر غیرتی وجود ندارد. دیگر تعصب و غیرتی در جامعه نمی‌بینیم و گرفتن این تعصب از مردم، نظارت اجتماعی را کم می‌کند. خودشان هم که در دستگاه‌های نظارتی کاری نمی‌کنند.

ده‌نمکی درخصوص اظهارنظر عجیب خود درباره بازی ایران- یمن گفت: به یمن زیاد گل زدیم، از ژاپن هم زیاد گل خوردیم. به هرحال با هر دست بدی از همون دست میگیری. با یه شادی شروع کردیم با تلخی هم تمام شد. مسئله جوانمردی ست. حرفی که من زدم این بود که پهلوانی حکم می‌کند وقتی با یک گل هم پیروز هستی، این اشتیاق برای زدن تیم ضعیف یمن برای چیست! از پهلوانی بدور است.

فیلم بخش‌هایی از اظهار نظر کارگردان سینمای ایران را در زیر ببینید:

 
گفتنی است؛ «اختیاریه» تالار گفتگوی صریح و چالشی است که با اجرای سید مرتضی فاطمی و کارگردانی فواد صفاریان پور به گفتگو با چهره‌های مطرح سیاسی، فرهنگی واجتماعی می‌پردازد. این برنامه هر هفته سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه ۵ می‌رود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار