قسمت دوم؛

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

در این گزارش قصد داریم به معرفی مهم‌ترین اتفاقات حوزه فناوری ایران و سایر نقاط جهان در سال ۹۷ بپردازیم.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در آغاز سال جدید برنامه داریم تا نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات حوزه فناوری در سال ۹۷ داشته باشیم. رخداد‌هایی که در ایران و در سراسر دنیا واقع شده و از اهمیت بالایی برخوردار است. در گزارش قبلی اتفاقاتی مانند فراگیر شدن استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی، تحریم برنامه‌های ایرانی در اپ استور و راه‌اندازی سامانه دولت همراه در ایران را مرور کردیم. همچنین به دیگر اتفاقات مهم حوزه فناوری در سراسر جهان همچون رسوایی‌های فیسبوک و مشکلات امنیتی شبکه اجتماعی این شرکت، نمایشگاه CES، معرفی تلفن‌های هوشمند تاشو، قابلیت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی و موفقیت سونی در عرصه بازی‌های ویدئویی اشاره‌ای داشتیم.


بیشتر بخوانید: قسمت اول؛ مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر


در قسمت دوم این گزارش نیز قصد داریم به دیگر رخداد‌های مهم سال گذشته در ایران و دیگر نقاط جهان بپردازیم.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

طرح رجیستری

طرح رجیستری را می‌توان یکی از برنامه‌هایی عنوان کرد که طی چند سال اخیر در حوزه فناوری کشور به صورت فراگیر اجرا شده است. این طرح برای جلوگیری از قاچاق تجهیزات دارای سیمکارت مانند تلفن‌های همراه از آذر ماه سال ۹۷ آغاز شد و در اواخر فروردین سال ۹۷ به گفته مسئولین وزارت ارتباطات کامل گشت. این طرح از ابتدا تمرکز خود را بر روی تلفن‌های همراه گذاشت و محصولات برند‌های مختلف این حوزه، به تدریج وارد این طرح شدند، در ادامه در روز‌های پایانی فروردین تمامی برند‌های تلفن همراه در ایران شامل این طرح رجیستری شدند و از آن به بعد طرح رجیستری به طور کامل و جامع اجرا می‌شود. می‌توان گفت که عده‌ای از کارشناسان نیز هنوز معتقد هستند که این طرح به خوبی اجرا نشده، چرا که هنوز کالای قاچاق در حوزه گوشی‌های هوشمند در بازار یافت می‌شود و از طرفی گوشی‌های هوشمند که قرار بود کاهش قیمت داشته باشد، با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

افزایش قیمت‌ها و نواسانات ارز

همانطور که می‌دانید اکثر محصولات فناوری مورد استفاده در ایران جزو کالا‌های وارداتی هستند و به همین دلیل نواسانات ارز، تاثیر مستقیم بر قیمت این محصولات دارد. در سال گذشته متاسفانه ارز‌های متداول در ایران چند بار با افزایش قیمت همراه شدند که به همین ترتیب بازار تلفن همراه، تجهیزات و قطعات رایانه‌ای حتی کنسول‌های بازی و دیگر موارد نیز روز‌های پر التهابی را پشت‌ سر گذاشتند.

البته در این میان برخی سودجویان قصد سوءاستفاده داشتند و به دلخواه خود قیمت‌ها را افزایش می‌دادند که با پیگیری‌های انجام شده این مشکل رفع شد. در ادامه دولت برای کنترل بازار اعلام کرد که برخی شرکت‌ها می‌توانند از ارز دولتی با نرخ مصوب جهت واردات اقلام خود استفاده کنند و به‌ این ترتیب شاهد کاهش اندکی در میزان قیمت‌ها بودیم.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

فاش شدن اطلاعات کاربران اینستاگرام

امنیت پایین، فاش شدن و هک شدند اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی دیگر به امری عادی تبدیل شده است. در سال گذشته در چندین نوبت اخبار مختلفی از هک شدن اطلاعات کاربران در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر به گوش رسید و مدیران این شرکت نیز تنها با قول رفع مشکلات به وجود آمده نشان دادند که در تلاش‌اند تا ضعف‌های امنیتی سیستم‌های خود را رفع کنند.

اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد و با استفاده از برترین کارشناسان دنیا به طبع نباید با مشکلات امنیتی رو‌به‌رو شود، اما در آبان سال گذشته اعلام شد که به دلیل اشتباه فنی در این شبکه، اطلاعات هزاران کاربر در معرض هک شدن قرار گرفته است. پس از این موضوع یکی از مدیران ارشد اینستاگرام از کاربران خواست تا رمز عبور خود را به سرعت تغییر دهند. پیش از آن نیز وب‌سایت mashable اعلام کرده بود که هکر‌های روسی به اطلاعات صد‌ها کاربر اینستاگرام دسترسی دارند.

در حال حاضر وضعیت شبکه‌های اجتماعی مطرح مانند اینستاگرام به قدری نامطلوب است که برخی شرکت‌های تحلیلی در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که روزانه اطلاعات چندین کاربر در اینستاگرام مورد سرقت هکر‌ها قرار می‌گیرد!

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

مشکلات تجاری آمریکا و چین

از زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است مشکلات زیادی را برای این کشور ایجاد کرده که یکی از آن‌ها افزایش تعرفه‌های واردات کالا از چین است. ترامپ به بهانه حمایت از کالا‌های داخلی در آمریکا، تعرفه واردات کالا را به شدت افزایش داده و این در حالی است که زیرساخت لازم برای این کار آماده نشده است.

به دلیل هزینه بالا تولید در آمریکا بسیاری از شرکت‌های بزرگ این کشور کارخانه‌های خود را در چین احداث کرده‌اند، یکی از این شرکت‌ها اپل است که از زمان روی کار آمدن ترامپ بیشترین ضرر را به خود دیده‌ است. با افزایش تعرفه واردات، هزینه تمام شده تولید و عرضه محصولات اپل در چین افزایش پیدا کرده و همین مورد موجب کاهش سود و فروش این شرکت شده است.

از طرفی چینی‌ها نیز در جواب این اقدام آمریکا، رو به خرید تولیدات داخلی آوردند و دیگر تلفن‌های هوشمند آیفون را خریداری نمی‌کنند. با این اتفاق اپل یکی از مهم‌ترین بازار‌های هدف خود را از دست داده و مجددا با کاهش فروش رو‌به‌رو شده است. این اتفاقات اپل را مجبور به فروش مدل‌های قدیمی‌تر خود با قیمت ارزان‌تر در چین و ایجاد تسهیلات مختلف مانند فروش قسطی بدون سود آیفون‌های خود در این کشور کرده است. اپل بار‌ها به دولت آمریکا به دلیل سیاست‌های اشتباهی که در پیش گرفته‌اند هشدار داده، اما تا کنون اتفاق مثبتی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

کنفرانس جهانی موبایل

کنفرانس جهانی موبایل یا MWC بزرگ‌ترین رویداد سالانه در حوزه تلفن همراه به شمار می‌آید. تمامی شرکت‌های مطرح در این رویداد حاضر هستند و جدیدترین محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. در کنفرانس جهانی موبایل سال گذشته، شرکت هوآوی از میت ایکس، مدل تاشو خود رونمایی کرد تا یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های معارفه در تاریخ MWC را شاهد باشیم.

همچنین شرکت سامسونگ در کنفرانس خود به معرفی محصولات میان‌رده جدید این شرکت پرداخت، شیائومی نیز مدل MI MIX 3، 5G، پرچمدار 5G خود را معرفی کرد. شرکت سونی و نوکیا نیز در کنفرانس‌های جداگانه پرچمداران خود (سونی اکسپریا ۱ و نوکیا ۹ PureView) را معرفی کردند. همچنین شرکت مایکروسافت در این رویداد از هدست واقعیت مجازی فوق‌العاده خود رونمایی کرد. دیگر شرکت‌ها مانند لنوو نیز در این رویداد حاضر بودند.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

ارسال دو ماهواره مخابراتی توسط ایران

سال ۹۷ را می‌توان سال یادگیری از شکست و شروعی دوباره در صنعت فضایی ایران نامید. سازمان فضایی ایران در سال گذشته دو ماهواره بومی دوستی و پیام را به فضا پرتاب کرد که متاسفانه هیچ‌کدام از دو ماهواره در مدار خود قرار نگرفتند. هدف از تولید و پرتاب این دو ماهواره کسب تجربه و توانمندی در ساخت ماهواره‌های بومی و تثبیت این فناوری اعلام شد، البته این دو ماهواره ماموریت‌های تصویربرداری و مخابراتی نیز داشتد. هر دو این ماهواره‌ها در دانشگاه‌های کشور و به دست اساتید و دانشجویان نخبه ایرانی تولید شده بود و این پیشرفت و افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

برگزاری مراسم The Game Awards

سال‌ها است که رویداد E3 به عنوان مهم‌ترین رخداد سال در حوزه بازی‌های ویدئویی شناخته می‌شود، اما به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر است. این مراسم به مدت چهار سال است که به همت جف کیدلی یکی از برجسته‌ترین خبرنگاران و فعالان این صنعت در ماه دسامبر برگزار می‌شود.

در این مراسم تمامی شرکت‌ها و استودیو‌های تولیدکننده بازی جمع می‌شوند تا با مرور اتفاقات یک سال گذشته، بهترین عناوین را در دسته‌بندی‌های مختلف معرفی کنند. The Game Awards توانسته در مدت کوتاه چهار سال به یکی از معتبرترین رویداد‌های حوزه تفریحات و سرگرمی تبدیل شود که از طرف تمامی بازی‌ساز‌های جهان مورد حمایت قرار گرفته است.

حال با شنیدن خبر انصراف سونی و EA از حضور در رویداد E3 سال ۲۰۱۹ به طبع شاهد کاهش اهمیت این مراسم هستیم و از این به بعد می‌توانیم The Game Awards را برترین رویداد در حوزه گیم بدانیم. رویدادی مانند اسکار که می‌تواند به یک مرجع برای قضاوت بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

موفقیت هوآوی

هوآوی در سال گذشته توانست از نظر تولید و فروش‌ تلفن هوشمند، اپل را پشت‌ سر بگذارد و بعد از سامسونگ، دومین شرکت برتر تولید کننده تلفن همراه لقب بگیرد. این شرکت در سال گذشته با روز‌های سخت و دشوار زیادی رو‌به‌رو شد، اما هرگز روند مثبت خود را متوقف نکرد و همچنان با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد.

در سال ۹۷ ترامپ هوآوی را به عنوان یک تهدید ملی معرفی کرد که با تجهیزات سخت‌افزاری خود اطلاعات شهروندان این کشور را به سرقت می‌برد و در اختیار مقامات چینی می‌گذارد. همچنین آمریکا با اعمال زور توانست خیلی از کشور‌های اروپایی را به عدم استفاده از تجهیزات مخابراتی هوآوی تشویق کند، اتفاقی که برای ZTE دیگر شرکت چینی نیز رخ داد.

در ماه دسامبر نیز مدیر ارشد مالی هوآوی که دختر بنیان‌گذار این شرکت نیز است به جرم نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کانادا دستگیر شد. اما با وجود تمامی این مشکلات، هوآوی در سال گذشته پرچمداران و میان‌رده‌های بسیار با کیفیتی را به بازار عرضه کرد و توانست فروش خود را افزایش دهد. هوآوی همچنین از اولین مدل تاشو خود با عنوان میت ایکس نیز رونمایی کرد و در ادامه برنامه‌های گسترده‌ای برای تولید مدل‌های 5G دارد. حال باید دید هوآوی می‌تواند سامسونگ را نیز شکست دهد و به عنوان برترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان شناخته شود یا خیر.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: داغ‌ترین هشتگ‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ 


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، سال 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
مهمترین فناوری ما این بود که پراید 7 میلیونی به مرز53 میلیون رسیده است
آخرین اخبار