وزیر صمت از انعقاد تفاهم نامه‌ای در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و عراق خبر داد.

انعقاد تفاهم نامه حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور ایران و عراقبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا رحمانی وزیر صمت در همایش اقتصادی تجاری ایران و عراق که امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول و نخست وزیر عراق و شافعی رئیس اتاق ایران برگزار شد گفت: خوشبختانه با عراق به تفاهم نامه های خوبی در زمینه حمل و نقل ریلی، جاده ای و ... رسیده ایم که البته حوزه پولی و بانکی هم از این امر مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه در بحث‌های بانکی هم به تفاهمات خوبی رسیده‌ایم  افزود: علاوه بر این مسائل در زمینه توسعه نمایشگاه هم تفاهم شد و محل دائمی برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در عراق مشخص شده و مقرر شده تا امسال 28 نمایشگاه در کشور عراق برگزار شود.

رحمانی گفت: از جمله این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان به ایجاد راه‌آهن بصره- شلمچه، تفاهم‌نامه در زمینه سلامت و نفت اشاره کرد و همچنین به صورت‌جلسه همکاری میان وزارت صنعت ایران و وزارت بازرگانی عراق انجام شد. 

رحمانی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهورمان به کشور عراق برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور تا سقف 20 میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است، گفت: در این راستا شب گذشته بر تشکیل کمیته مشترک بازرگانی تاکید شد و اعضای این کمیته انتخاب شدند و مقرر شد تا ظرف دو تا سه هفته آینده موارد اجرایی شدن آن مورد بررسی قرار گیرد. 

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک هم تفاهم‌نامه‌ای در سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق به امضا رسیده بود که روز گذشته مجدد مذاکراتی بین رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر کشور عراق در  این زمینه انجام شد و طی این مذاکرات مقرر شد تا برای آغاز کار از دو نقطه در جنوب و اقلیم کردستان عراق آغاز شود؛ البته پیش از این هشت نقطه در جاهای مختلف ایران از جمله خوزستان، ایلام، کردستان و آ‌ذربایجان غربی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک مشخص شده بود و در جلسه شب گذشته مقرر شد تا هیات‌های کارشناسی این مناطق را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کنند. 

رحمانی با اشاره به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی  تصریح کرد: در این زمینه کارهایی انجام شده است اما در سال‌های اخیر موانعی ایجاد شده بود که برای رفع این موانع مذاکراتی انجام شد و مقرر شد تا کارگروه تخصصی در این زمینه تشکیل شود و برای ایجاد این کارگروه تخصصی با وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی صورت گرفته است. 

وزیر صمت با اشاره به اینکه در مرزها در حوزه گمرک از سوی کشور عراق مقررات متفاوتی اجرا می‌شود،  بیان کرد: در رابطه با اصلاح این موضوع هم مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد تا در مرزهای مختلف عراق مقررات یکسان گمرکی اجرا شود. 


بیشتر بخوانید: بازدید رحمانی و وزیر بازرگانی عراق از قدیمی‌ترین شرکت دارویی ایران


اصلاح روابط بانکی برای افزایش روابط تجاری با ایران

در ادامه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در این همایش گفت: در سال‌های گذشته کارهای مناسبی در جهت بازسازی عراق انجام شده است و توانسته ایم سیستم بانکی و اداری و نیز روابط بانکی خود را اصلاح کرده و پیشرفت‌هایی در این حوزه حاصل کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون تبادل کالا و تجربه میان عراق و سایر کشورها انجام می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار داریم؛ اما اگرچه تا حدودی پیشرفت داریم، اما هنوز ما راضی نیستیم.

به گفته نخست وزیر عراق، دو کشور ایران و عراق در سال‌های گذشته تحت محاصره قرار داشته و عراق نیز درگیر محاصره و تحریم بوده است. ۱۳ سال بر اساس قطعنامه شورای امنیت در محاصره و تحریم قرار داشته ایم که هنوز هم آثار آن وجود دارد.

وی افزود: ایران و عراق مهد تمدن هستند و قدرت‌های مادی و انسانی بسیاری داشته‌اند و در بسیاری از مسائل در گذشته نسبت به اکنون پیشرفته‌تر بوده‌اند. بنابراین در اینجا می‌خواهم که ترس‌ها برداشته شود و در اجرای پروژه‌ها گام‌های بزرگ‌تری برداریم.

عبدالمهدی تصریح کرد: عراق در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ از راه‌آهنی برخوردار بوده که این خط راه‌آهن از کشور عراق به اروپا می‌رسید اما امروز این خط راه‌آهن در عراق وجود ندارد و به سختی از بغداد تا بصره ادامه می‌یابد.

وی گفت: قبل از جنگ نحس بین دو کشور ایران و عراق روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت را تولید می‌کردیم ولی اکنون نصف آن را تولید می‌کنیم و این کاهش تولید به دلیل کوتاهی و کاهش توانایی‌های ما نیست، بلکه به این دلیل است که کسانی نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند، زیرا می‌دانند اگر این دو کشور پیشرفت کنند منطقه هم پیشرفت خواهد کرد.

عبدالمهدی بیان کرد: ایران در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی دستاوردهای بزرگی داشته و پیشرفته‌های چشم‌گیری داشته است، به طوری که امروزه وقتی فهرست دانشگاه‌های معتبر دنیا را مشاهده می‌کنیم نام برخی از دانشگاه‌های ایران هم در آن ذکر شده است.

هدف اصلی ما گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی است

محمد هاشم عبدالمجید وزیر بازرگانی عراق در ادامه گفت: هدف اصلی ما گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی است تا بتوانیم به ملت و مردم خود خدمت کنیم.

وی ادامه داد: انعقاد قرارداد‌های دوجانبه که در سفر قبلی آقای روحانی به عراق به امضا رسید و مذاکراتی که امروز در اتاق بازرگانی ایران با تاجران و صنعتگران ایرانی داریم نشان از اراده دو کشور برای گسترش همکاری‌ها دارد.

وزیر بازرگانی عراق تصریح کرد: مهمترین اهداف این سفر اجرایی شدن لغو روادید و پیگیری راه آهن شلمچه است که برای هر دو کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است.

عبدالمجید با اشاره به پیروزی عراق بر تروریسم  گفت: پس از پیروزی ملت عراق به تروریست‌ها و بازگشت صلح به سراسر کشور عراق، فرصت‌های تجاری خوبی در استان‌های عراق فراهم شده است و از همین رو از بخش خصوصی فعال در ایران می‌خواهیم تا در این بخش نیز سرمایه‌گذاری کند.

آماده استقبال از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی عراق هستیم

ماجد بوزان رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در ادامه گفت: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور مورد مطلوب ما نیست و ما تلاش داریم که این حجم افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق افزود: ایران در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و انرژی از تجارب و تولیدات قوی برخوردار است و من از همین تریبون اعلام می‌کنم که آماده استقبال از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی عراق هستیم و علاوه بر تجارت کالایی به دنبال تولیدات مشترک با شرکای ایرانی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار