احمد خرم وزیر سابق راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان ایمنترین و ارزانترین پروژه عمرانی کشور شناخته میشود گفت: مقام معظم رهبری تأکید بسیار ویژهای بر توسعه حمل و نقل ریلی داشته اند و به همین منظور دولت و وزارت راه و شهرسازی برنامه ویژهای برای توسعه این بخش ریلی در دستور کار خود قرار داده اند.
وی ادامه داد: طی سالهای ۸۰ تا ۸۴، ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر ریل در دست ساخت بود و ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بخش ریلی دیگر به این پروژه اضافه شد.
خرم با بیان اینکه دو خطه کردن پروژههای ریلی نقش مؤثری در افزایش سرعت و جابجایی بار و مسافر دارد، گفت: توجه چندانی به ۲ خطه کردن پروژههای ریلی وجود نداشت، اما از سال ۹۲ توجه به ۲ خطه کردن پروژهها رونق ویژهای یافت و بودجه قابل توجهی برای این پروژهها تخصیص یافت.
بیشتر بخوانید:چرا مهمترین حلقه تجارت ایران و آسیا سالها مغفول مانده است؟
وزیر سابق راه وشهرسازی توضیح داد: اگر شبکه حمل و نقل کشور را به بدن انسان تشبیه کنیم به مویرگها ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته و به آئورت و رگهای اصلی تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است که این امر نشان میدهد که متأسفانه در دولتهای قبل به تخصیص بودجه درست برای پروژههای ریلی توجه نکردهاند.
وی با بیان اینکه باید به محورهای دوگانه کشور در پروژههای ریلی توجه بسیار زیادی شود، گفت: توسعه بخش ریلی در این مسیرها نقش مؤثری در توسعه ترانزیت کشور و ارزآوری دارد به طور مثال با راهاندازی راهآهن قزوین – رشت و آستارا میزان حمل و نقل ریلی و توسعه ترانزیت افزایش چشمگیری پیدا میکند.
خرم با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی با هدفگذاریهای بخش ریلی داریم، گفت: طی سال های گذشته میزان خطوط ریلی از ۵۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش یافت که اگر توسعه خطوط ریلی ادامه مییافت هماکنون ۱۰ هزار کیلومتر بخش ریلی داشتیم، اما متأسفانه به این بخش توجه چندانی نشده است.
وزیر سابق راه وشهرسازی با بیان اینکه افتتاح راه آهن قزوین – رشت و مراغه – ارومیه نقش بسیار چشمگیری در اقتصاد کشور دارد، گفت: در هر بخشی از کشور که راهآهن و شبکه آزادراهی در آن افزایش یابد شاهد شکوفایی آن خواهیم بود.
انتهای پیام/