رییس انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی گفت: در ورزش‌های سنتی، کشتی با چوخه از اهمیت زیادی برخوردار است و برای حفظ ورزش‌های سنتی، این رشته را با کشور‌های همسایه به اشتراک می‌گذاریم .

کشتی باچوخه اهمیت زیادی در ورزش‌های سنتی دارد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گی ژائوئن رییس انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی در دیدار با استاندار خراسان شمالی گفت: انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی به‌صورت داوطلبانه تشکیل‌شده که از دولت‌ها و وزارت خانه‌ها بودجه‌ای دریافت نمی‌کند.

وی افزود: در آغاز راه تشکیل این انجمن ۱۷ کشور عضو آن شدند و امروز ۸۶ سازمان و کشور عضویت دارند و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ورزش‌های سنتی را حفظ کنیم که البته این انجمن هم در یونسکو و هم اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته‌شده است.
رییس انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی گفت: در ورزش‌های سنتی، کشتی با چوخه از اهمیت زیادی برخوردار است و برای حفظ ورزش‌های سنتی، این رشته را با کشور‌های همسایه به اشتراک می‌گذاریم و توسعه می‌دهیم.

غلامرضا جعفری رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کشور نیز گفت: ما نیز همچون سایر کشور‌های جهان، علاوه بر این‌که از هویت بازی‌های بومی و محلی صیانت می‌کنیم، بنا داریم جاذبه‌ها و ویژگی‌های بارز ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی را از طریق برگزاری جشنواره‌ها به نمایش بگذاریم.

وی افزود: حفاظت از میراث فرهنگی و ورزشی کشور باید جزئی از دغدغه همه دستگاه‌ها باشد و انتظار می‌رود حضور پررنگ‌تر رسانه‌ها بتواند این فعالیت‌ها را بیش‌ازپیش در جهت آشنایی همگان با این ورزش‌ها انعکاس دهد.

غلامرضا جعفری اظهار کرد: در سنوات آتی با مساعدت استاندار خراسان شمالی برنامه جامع‌تری را مدیریت می‌کنیم، زیرا رشته کشتی با چوخه پهلوانان بسیاری دارد که ثبت جایگاه حقوقی آن در عرصه‌های بین‌المللی برای ما حائز اهمیت است.

محمدعلی شجاعی استاندارخراسان شمالی در این دیدار گفت: حضور رییس انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی در این استان موجب می‌شود تا مراودات بیشتری داشته باشیم که یکی از اهداف ما حضور در میادین بین‌المللی و برگزاری مسابقات جهانی کشتی با چوخه در این استان است و از این موضوع حمایت همه‌جانبه خواهیم داشت.

شجاعی بابیان اینکه برای رسیدن به اهداف خود در بحث ورزش باید گام‌های بلندی را همچون برگزاری مسابقات بین‌المللی و اعزام مربی به سایر کشور‌ها برداشت، افزود: خوشبختانه سایر کشور‌ها با ورزش‌های سنتی بیگانه نیستند در حالی که در رشته‌های مختلف نیز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و این در حالی است که هرچند متأسفانه روابط برخی کشور‌ها تیره شده، اما در میادین ورزشی بدون توجه به اختلاف‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

استاندار خراسان شمالی با تأکید بر اینکه ورزش‌های بومی و سنتی جایگاه خاص خود را دارد ،گفت: ورزش سنتی و بومی بدون هرگونه سیاستی ارتباط بین ملت و فرهنگ‌ها را تعریف می‌کند و ایران نیز همچون سایر کشور‌ها از بازی‌های بومی بسیاری برخوردار است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کشتی با چوخه است.

وی اظهار کرد: کشتی با چوخه فقط ورزش نیست بلکه ریشه در آداب، سنن و تربیت ملل دارد و کشتی گیران و پهلوانان این رشته از ارزش بالایی برخوردارند.

شجاعی در ادامه صحبت‌ها خطاب به رییس انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی به نقش مهم اقتصاد ورزشی هم اشاره کرد و گفت: برای رشد و توسعه نیازمند توسعه بخش اقتصادی در ورزش هم هستیم، زیرا نداشتن برنامه اقتصادی ما را برای رسیدن به اهدافمان محدود می‌کند بنابراین در کنار تلاش‌های خود، می‌توانیم برنامه‌های برای بخش اقتصادی نیز داشته باشیم.

وی افزود:در کشور ایران تاکنون موضوع ورزش نسبت به سایر بخش‌ها عملکرد خوبی داشته و به‌رغم کمبود بودجه خوشبختانه اهالی ورزش در میادین جهانی به خوبی درخشیده‌اند و مهم‌تر آنکه حس برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی با هیچ‌چیز قابل قیاس نیست.

انتهای پیام / ب

آمادگی حمایت خراسان شمالی از مسابقات جهانی کشتی با چوخه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.