معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام هشدار داد و گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر رویش قارچ خودرو افزایش یافته و برخی افراد برای امرار معاش به فروش چنین قارچ‌هایی اقدام نموده که شهروندان باید از مصرف آن بپرهیزند.

از مصرف قارچ‌های خودرو و فله‌ای خودداری کنید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، مهتاب شاهماری اعلام کرد : تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار بلکه ناممکن است چرا که در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد.

وی افزود : متاسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت مورد افراد استفاده بوده سمی و هر ساله صد‌ها نفر مسموم و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن آن‌ها برای انسان نیست، اظهار کرد : توصیه می‌شود به هیچ عنوان از این قارچ‌ها استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده نمایند.

به گفته شاهماری برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.


وی ادامه داد : هر چند در برخی موارد حرارت، مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها نسبت به گرما مقاوم بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند کباب، آب پز، سرخ و بخار پز کردن سبب تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نمی‌شود.

انتهای پیام/ه

مسمومیت ناشی از مصرف قارچ خودرو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.